Quera College

دوره جدید آمار و احتمال مهندسی
به زودی آغاز خواهد شد.

اهمیت دانش آمار و احتمال

امروزه دانش آمار و احتمال و نگاه احتمالاتی در بسیاری از حوزه‌های علم و فناوری نقشی غیرقابل انکار دارد؛ طوری که فعالیت جدی در بسیاری از حوزه‌های علمی بدون داشتن دانش کافی در حوزه آمار و احتمال، ناممکن به نظر می‌آید. وجود دوره‌های مختلف آمار و احتمال در درس‌های رشته‌های گوناگون دانشگاهی تاییدکننده این مطلب است. در علوم تجربی (مثل علوم اجتماعی، علوم پزشکی و ....)، آمار و احتمال ابزار اصلی برای بیان دقیق نتایج تحقیقات است. هم‌چنین آمار و احتمال پایه اصلی بسیاری از حوزه‌های علوم کامپیوتر، مثل حوزه‌های مختلف یادگیری ماشین و داده‌کاوی است. با این تفاسیر می‌توان گفت که یکی از پایه‌های مهم برای افرادی که می‌خواهند در حوزه یادگیری ماشین فعالیتی جدی داشته باشد، دانش قوی آمار و احتمال است. در علوم اقتصادی و مالی نیز، آمار و احتمال و بعضا روش‌های یادگیری ماشین، نقش مهمی دارد.

در این دوره چه می‌آموزید؟

این درس از چهار بخش تشکیل شده است:

  • کار با کتاب‌خانه‌های پایتون:

    در این بخش شما با کتاب‌خانه‌های مورد نیاز در حوزه‌ی آمار و احتمال در پایتون آشنا می‌شوید و با اعمال و توابع مقدماتی کتاب‌خانه‌های numpy، pandas، scipy کار می‌کنید.
  • مقدمات احتمال:

    با مقدمات و ابزار‌های پایه‌ای احتمال مانند اصول احتمال، احتمال شرطی و استقلال، متغیرهای تصادفی و … کار می‌کنید.
  • احتمال پیشرفته:

    مباحث پیشرفته‌تر احتمالات مانند توزیع توأم، امید ریاضی، واریانس، قضیه حد مرکزی و …
  • تحلیل آماری داده‌ها:

    با استفاده از مباحثی که در بخش احتمال و کتاب‌خانه‌ها آموخته‌اید، روش‌های مختلف آماری برای تخمین یا تحلیل داده‌ها را فرا خواهید گرفت. در این دوره شما یاد می‌گیرید که چگونه از این مفاهیم نظری استفاده کنید تا بتوانید مسائل مختلف آماری را حل کنید.

چرا آمار و احتمال مهندسی Quera College؟

  • بر اساس درس آمار و احتمال دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف:

    مباحث این دوره بر اساس جزوه‌های درس آمار و احتمال مهندسی دکتر علی شریفی زارچی در دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف است که تمرین‌های بیشتر، داده‌های واقعی و داوری آنلاین به آن اضافه شده است.
  • تمرین‌های متعدد برای تقویت مهارت حل مسئله:

    در این دوره، در کنار فراگیری مباحث نظری درس در حدی قابل قبول، تمرین‌های گوناگونی گنجانده شده تا در کنار تقویت بعد نظری خود، مهارت خود را در به کارگیری آموخته‌ها با حل مسائل تقویت کنید.
  • آشنایی با کاربرد python در آمار و احتمال:

    در دوره‌های کوئرا کالج تلاش شده تا مطالب ارائه‌شده به کاربرد نزدیک باشد. به همین دلیل در طی این دوره با حل تمرین‌های عملی و برنامه‌نویسی، کاربرد زبان برنامه‌نویسی پایتون را در حل مسائل احتمال و آمار فرا می‌گیرید و کار با کتاب‌خانه‌های مربوطه را تجربه می‌کنید. پایتون به عنوان زبانی در دسترس و سطح بالا قابلیت‌های فراوانی را برای تحلیل‌داده و مدل‌های یادگیری ماشین در اختیار ما می‌گذارد.
  • قالب یادگیری آنلاین تعاملی Quera College:

    امکانات فنی خاصی در قالب دوره‌های Quera College وجود دارد که از آن‌ها می‌توان به درس‌نامه و تمرین در جوپیتر نوت‌بوک (Jupyter Notebook)، سیستم داوری و نمره‌دهی خودکار، تمرین در کنار یادگیری، سیستم امتیازدهی و امکان خرید راه حل تمرین با خرج امتیاز، گفت و گو با دیگر شرکت‌کننده‌ها و مشاهده‌ی راه حل دیگران اشاره کرد.
  • گواهی کوئرا:

    در صورتی که دوره‌های کوئرا کالج را با موفقیت بگذرانید، گواهی گذراندن این دوره را به زبان انگلیسی کسب می‌کنید که به صورت دیجیتالی در اختیار شما قرار می‌گیرد و هم‌چنین به رزومه‌ی کوئرایی شما اضافه می‌شود.
  • دسترسی به مدرسان و طراحان دوره:

    می‌توانید با طراحان دوره بصورت آنلاین صحبت کنید و سوال‌های خود را از ایشان بپرسید. هم‌چنین امکان گفت و گو و پرسش و پاسخ با دیگر شرکت‌کننده‌های دوره نیز وجود دارد.

پیش ‍‌نیاز‌های این دوره

پیش‌نیاز این دوره آشنایی با زبان پایتون (تا پایان فصل کار با فایل دوره پایتون پیشرفته) و درس ریاضی عمومی ۱ دانشگاهی می‌باشد.

سرفصل دوره

مقدمه ( ٪۱۰۰ تا میزان مورد انتظار )
آموزش کتاب‌خانه‌های پایتون
اهداف فصل درس‌نامه
مدیریت بسته‌ها با pip درس‌نامه
آماده‌سازی محیط درس‌نامه
درس‌نامه numpy درس‌نامه
محاسبات ماتریسی تمرین
ویژگی‌های Numpy درس‌نامه
استاد مهربان تمرین
درس‌نامه pandas درس‌نامه
بررسی آلودگی هوای آمریکا تمرین
درس‌نامه matplotlib درس‌نامه
مبانی احتمال
آنالیز ترکیبی تمرین
اصول احتمال تمرین
در سرزمین احتمال تمرین
اصل شمول و عدم شمول تمرین
احتمال شرطی تمرین
احتمال در فوتبال تمرین
استقلال و شرطی بودن آن درس‌نامه
متغیرهای تصادفی
آشنایی با متغیر تصادفی و امیدریاضی تمرین
آشنایی با واریانس و توزیع ها(برنولی و دوجمله‌ای) تمرین
آشنایی با توزیع‌ها(پوآسون و هندسی) تمرین
متغیرهای تصادفی‌ و توزیع‌های پیوسته تمرین
توزیع نرمال و تابعی از متغیر تصادفی تمرین
بی‌حافظگی درس‌نامه
توزیع‌های گاما و بتا درس‌نامه
متغیر های تصادفی در زبان پایتون درس‌نامه
توزیع توام
توزیع توام، متغیر تصادفی‌های مستقل درس‌نامه
توزیع حاشیه‌ای(Marginal Distribution) درس‌نامه
درآمد خانوار تمرین
نابرابری‌های احتمالاتی درس‌نامه
امید ریاضی و قضایای حد
کوواریانس و هم‌بستگی درس‌نامه
امیدریاضی شرطی درس‌نامه
قضیه حد مرکزی درس‌نامه
قانون اعداد بزرگ درس‌نامه
آمار
اهداف فصل درس‌نامه
آمار مقدماتی و نمونه‌گیری تصادفی درس‌نامه
Bias-MSE-MLE درس‌نامه
تن آدمی شریف است، به قد آدمیت! تمرین
بازه اطمینان درس‌نامه
تخمین نمرات دانشجویان تمرین
آزمون فرض درس‌نامه
هندوانه‌ها تمرین
آزمون T درس‌نامه
p-مقدار درس‌نامه
چیپس‌های خالی تمرین
رگرسیون خطی درس‌نامه
ماشین بازی تمرین
آزمون‌های ناپارامتری درس‌نامه
توزیع مزدوج پیشین درس‌نامه
مقدمه‌ای بر رویکرد بیزی و روش MAP درس‌نامه

طراحان دوره

این دوره بر اساس جزوه‌های درس آمار و احتمال مهندسی است که توسط دکتر علی شریفی و تیم دست‌یاران آموزشی ایشان در ترم‌های مختلف در دانشکده‌ی مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف ارائه شده و به رایگان در دسترس تیم کوئرا کالج قرار گرفته است. در این دوره استفاده از پایتون، تمرین‌های بیشتر، داوری آنلاین،  کار با داده‌های واقعی و مربی‌گری آنلاین به جزوه‌های دکتر شریفی افزوده شده است.

دکتر علی شریفی زارچی
هیأت علمی دانشکده‌ی مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف

دکتر علی شریفی زارچی از اساتید محبوب دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف است. تحصیلات آکادمیک ایشان شامل کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر از دانشگاه صنعتی شریف، دکترای بیوانفورماتیک از دانشگاه تهران و پسا دکترا از دانشگاه‌های مکس پلانک آلمان و کلرادوی آمریکا می‌شود. زمینه اصلی تحقیقاتی ایشان استفاده از روش‌های الگوریتمی و یادگیری عمیق در بیوانفورماتیک و زیست‌شناسی محاسباتی است.

آرتین تاج‌دینی
دانشجوی علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف

مدال نقره المپیاد کامپیوتر،
پژوهشگر در شرکت کافه بازار،
دستیار آموزشی در دانشگاه صنعتی شریف

سید عطا ناقدی فر
دانشجوی علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف

تحلیل‌گر داده در شرکت شمارا،
دستیار آموزشی در دانشگاه صنعتی شریف

محمد محمدی
دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف

دو مدال نقره‌ی المپیاد کامپیوتر،
معلم المپیاد کامپیوتر مدارس برتر تهران

محمد حسین مخصوصی
دانشجوی علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف

دستیار آموزشی در دانشگاه صنعتی شریف

سؤالات متداول

آیا دوره پیش‌نیاز یا محدودیت خاصی دارد؟

پیش‌نیاز این دوره آشنایی اولیه با زبان پایتون و آشنایی با قواعد حساب و دیفرانسیل است. البته کتاب‌خانه‌های مورد نیاز این دوره، در آغاز دوره آموزش داده می‌شود.

محتوای دوره در چه قالبی ارائه می‌شود؟

محتوای دوره به صورت درس‌نامه‌هایی همراه با حل مسائل به زبان پایتون است. پس از هر درس‌نامه، نوبت به تمرین و حل مسئله می‌رسد. تعدادی مسئلهٔ مطرح می‌شود که شما کد آن‌ها را نوشته و ارسال می‌کنید. سامانه داوری خودکار Quera در مدت کوتاهی کد شما را تصحیح می‌کند و نمره می‌دهد. در صورتی که نمرهٔ کامل نگرفتید نگران نباشید! می‌توانید کد خود را تغییر دهید و دوباره ارسال کنید. توجه کنید که درس‌نامه‌ها به صورت متن‌های تعاملی هستند و فیلم نیستند. در این دوره تعدادی سوال تئوری و پاسخ کوتاه نیز وجود دارد که شما با حل آن‌ها می‌توانید امتیاز خود را افزایش دهید.

آیا محتوای دوره به صورت یکجا در اختیارمان قرار می‌گیرد؟

خیر. برای آزاد شدن محتوای هر مبحث، پیش‌نیازی از مباحث قبلی تعیین شده که باید در آن‌ها میزان مشخصی از سؤالات را حل کرده باشید.

تا چه زمانی برای به پایان رساندن دوره فرصت داریم؟

پس از خرید دوره شما می‌توانید فصل‌های ابتدایی آن را بدون هیچ محدودیت زمانی پیش بروید تا با فضای Quera College آشنا شوید.

پس از رسیدن به فصل مبانی احتمال، با تایید از شما زمان دوره برای شما شروع می‌شود. در صورت تمایل می‌توانید این تایید را تا زمانی که فرصت مناسبی دیدید انجام ندهید و دوره را هنگامی که فرصت داشتید ادامه دهید. جهت حفظ پیوستگی دوره توصیه می‌شود که در حداکثر دو ماه دوره را به اتمام برسانید؛ پس از پایان این مدت، شما تنها می‌توانید درسنامه‌ها و تمرین‌هایی که تا به حال به آن‌ها دسترسی داشتید را مشاهده کنید ولی امکان پیشرفت در دوره و یا ارسال راه حل را ندارید. اگر قصد ادامه‌ی دوره را داشتید می‌توانید مهلت پایان دوره را به صورت ماهانه تمدید کنید.

پشتیبانی آنلاین برای شرکت‌کنندگان وجود دارد؟

بله،‌ با استفاده از سیستم پرسش‌ و پاسخ آنلاین Quera می‌توانید با طراحان دوره در ارتباط باشید و از آنان کمک بخواهید. هم‌چنین امکان پرسش و پاسخ با دیگر شرکت‌کنندگان Quera College نیز در زیر هر بخش وجود دارد.

مهلت ثبت نام در این دوره تا چه زمانی است؟

ثبت‌نام در Quera College محدودیت زمانی خاصی ندارد و فعلا برای ثبت‌نام تاریخ اتمامی در نظر نگرفته‌ایم.

بزن بریم!

در صورت وجود هرگونه سؤال یا ابهام با college@quera.org تماس بگیرید.

اطلاع از زمان ثبت‌نام