چگونه به‌عنوان توسعه‌دهنده دورکار با‌انگیزه بمانیم

896

ممکن است کار کردن در خانه بسیار رؤیایی به نظر برسد، اما حفظ انگیزه در شرایط دورکاری اصلاً آسان نیست. علاوه بر این، از آنجایی که در یک محیط حرفه‌ای کار نمی‌کنید، ممکن است به‌راحتی نظم و انضباط خودتان را از دست بدهید و از ددلاین‌ها عقب بیفتید.

در ادامه راهکارهایی ارائه شده است که به شما به‌عنوان یک توسعه‌دهنده دورکار کمک می‌کند تا انگیزه خود را حفظ کرده و تمرکز و بهره‌وری خود را بهبود ببخشید:

لباس رسمی بپوشید

اکثر افراد دورکار ترجیح می‌دهند در لباس راحتی‌شان کار کنند، اما کار کردن با لباس راحتی ایده خوبی نیست. این کار می‌تواند بر بهره‌وری شما اثر منفی بگذارد.

درست است؛ پوشیدن لباس رسمی در خانه چندان منطقی به نظر نمی‌رسد، اما از آنجایی که مغز ما از نشانه‌های شخصی و اجتماعی برای تصمیم‌گیری تأثیر می‌پذیرد، لباس‌ پوشیدن علامتی طبیعی برای مغز شما ایجاد می‌کند و به شما کمک می‌کند تا بتوانید هوشیار و آماده به سراغ کار بروید و احساس بیداری و آمادگی بیشتری برای مواجهه با کارهایتان در طول روز داشته باشید.

فضای مشخصی را به کار کردن اختصاص دهید

یکی از مهم‌ترین مزایای کار در منزل، راحتی است، اما راحتی شما نباید به قیمت کاهش بهره‌وری و ناتوانی در دستیابی به اهداف مورد‌نظرتان تمام شود. اگر بخواهید در رختخواب یا روی کاناپه و جلوی تلویزیون کار کنید، نمی‌توانید کارایی زیادی داشته باشید.

بهترین کار ایجاد یک منطقه کاری اختصاصی برای خودتان است. با ایجاد محیطی شبیه به محل کار، می‌توانید آمادگی و انگیزه کافی را برای کار کردن در خود ایجاد کنید.

اگر در خانه خود یک اتاق کار دارید، عالی است. در غیر این صورت یک گوشه از خانه که نور طبیعی دارد را برای قرار دادن میز کار خود انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که بهتر است برای تمرکز بیشتر، فقط اقلام ضروری مانند خودکار، دفترچه یادداشت، بطری آب، چراغ مطالعه و… را روی میز کار خود نگه دارید.

به خود استراحت دهید

بسیاری از توسعه‌دهندگان بیش از اندازه در کار خود غرق می‌شوند و ساعت‌های طولانی بدون وقفه کار می‌کنند. ممکن است این کار برای مدتی به شما کمک کند تا کارایی بیشتری داشته باشید، اما بالاخره خستگی در یک نقطه به شما ضربه می‌زند و بازیابی انگیزه را برایتان دشوار می‌کند.

استراحت برای افزایش انرژی، تمرکز و بهره‌وری لازم است. سعی کنید در هر ساعت، پنج دقیقه استراحت کنید و یک استراحت کامل برای ناهار داشته باشید تا بتوانید با انرژی و تمرکز بیشتر به فعالیت خود بازگردید. قطع ارتباط ذهنی و فیزیکی از کار با انجام فعالیت‌هایی مانند راه رفتن، انجام حرکات کششی، غذا خوردن یا گذراندن وقت با خانواده می‌تواند راهی عالی برای استراحت و افزایش انرژی و انگیزه باشد.

با همکاران خود در ارتباط باشید

همکاران شما، به کار شما به‌عنوان عضوی از تیم وابسته هستند. اما وقتی از خانه کار می‌کنید، ممکن است به‌راحتی احساس کنید که به‌تنهایی کار می‌کنید و انگیزه خود را برای انجام وظایف در موعد مقرر از دست بدهید. همکارانی که در خانه یا شرکت کار می‌کنند را فراموش نکنید. مهم است که به خود یادآوری کنید که در حال کار با گروهی از افراد هستید. برقراری تماس تلفنی و یا ویدئویی برای هماهنگ شدن با رئیس و همکارانتان در مورد کار یا وضعیت پروژه‌ها به شما کمک می‌کند تا بتوانید ارتباط خود را با آنچه در محیط شرکت می‌گذرد، حفظ کنید.

مطلب مرتبط: پنج عادت نامناسب توسعه‌دهندگان که باید هرچه زودتر ترکشان کنید

برنامه‌ریزی کنید

اگر یک پروژه بزرگ در دست اجرا دارید، سعی کنید آن را به بخش‌های قابل‌مدیریت در طول زمان تقسیم کنید. تقسیم کارها و برنامه‌ریزی دقیق مانع از این می‌شود که تحت فشار کارهای انجام‌نشده قرار بگیرید.

تعیین اهداف واضح و مشخص به شما کمک می‌کند تا تمرکز خود را حفظ کرده و راحت‌تر به ددلاین‌ها دست پیدا کنید. از یک لیست کاغذی یا برنامه‌ای مانند Trello برای ایجاد لیستی از کارهایی که باید انجام دهید استفاده کنید و مواردی که انجام می‌شوند را از لیست وظایف خط بزنید.

برای اینکه اهدافتان را بهتر تعیین کنید، می‌توانید از روش SMART استفاده کنید. بر اساس این روش اهداف شما باید مشخص (Specific)، قابل‌اندازه‌گیری (Measurable)، قابل‌دستیابی (Achievable)، مرتبط (Relevant) و مبتنی بر زمان (Time-based) باشند.

ورزش کنید

انعطاف‌پذیری کار از خانه به شما مزایای قابل‌توجهی می‌دهد. ورزش‌کردن یکی از این مزایاست که متأسفانه توسعه‌دهندگان به دلیل مشغله کاری از آن صرف‌نظر می‌کنند.

شما به‌عنوان یک توسعه‌دهندهٔ تمام‌وقت زمان زیادی را به صورت نشسته می‌گذرانید. کمبود فعالیت بدنی نه‌تنها برای سلامتی شما مضر است، بلکه باعث بی‌انگیزگی شما نیز می‌شود. ورزش کردن انرژی و بهره‌وری شما را افزایش می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا منظم و باانگیزه بمانید. یک ساعت از روز خود را برای انجام هر نوعی از فعالیت بدنی که دوست دارید اختصاص دهید و تفاوت جسمی و روانی آن را در خود مشاهده کنید.

به خود پاداش دهید

بی‌انگیزگی تمرکز بر کارها و رسیدن به ددلاین‌ها را دشوارتر می‌کند. یکی از روش‌های حفظ انگیزه این است که مواردی را به عنوان پاداش برای خودتان تعیین کنید. دادن پاداش‌های کوچک به خود در انتهای هر کار به شما کمک می‌کند تا خود را در حرکت نگه دارید و بتوانید به مسیر ادامه دهید. لازم نیست پاداش‌های بزرگی را برای خود تعیین کنید. یک پاداش کوچک می‌تواند انگیزه کافی برای ادامه مسیر را در شما ایجاد کند. مثلاً بستنی داخل یخچال یا دیدن یک فیلم می‌تواند پاداشی برای اتمام یک کار باشد، اما باید خود را موظف کنید که تا زمانی که آن کار را انجام نداده‌اید به سراغ بستنی یا دیدن آن فیلم نروید.

به‌عنوان یک توسعه‌دهنده دورکار ممکن است به‌راحتی تمرکز و انگیزه خود را در شرایط خانه از دست داده و در نتیجه ددلاین‌های پروژه را از دست بدهید. با رعایت نکات ارائه‌شده در این مقاله می‌توانید ضمن بهره بردن از مزایای دورکاری، وظایف و اهداف کاری خود را با‌ انگیزه کافی دنبال کنید.

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
کوئرا بلاگ

اشتراک در
اطلاع از
guest

4 دیدگاه‌
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
فائقه
فائقه
2 سال قبل

خیلی جذاب بود

نگین
نگین
5 ماه قبل

موردی که می‌شه بهش اشاره کرد بحث «فرسودگی شغلی» یا “Burnout” هست که به‌وفور توی فریلنسرها رخ می‌ده. درواقع همون موردی که اشاره کردین: «به خودتان استراحت دهید». اینجاست که بحث فرسودگی شغلی مطرح می‌شه و اتفاقا راهکارش همون چیزی هست که شما نوشتید.
مقاله‌ی خوب و آگاهی‌بخشی بود.
موفق باشید.

reyhaneh karami
ادمین
5 ماه قبل
پاسخ به  نگین

دقیقا همین‌طوره نگین جان. خوشحالم که دوست داشتی 🙂