غذاهای تقویت‌کننده ذهن که در یادگیری برنامه‌نویسی به کمکتان می‌آیند

1062
غذاهای تقویت‌‌کننده ذهن

یادگیری یک پروسه طولانی و اغلب دشوار کسب اطلاعات جدید است. گاهی اوقات حفظ کردن و یا درک یک مسئله آسان نیست و شما به دنبال راهی برای افزایش قابلیت و توانایی حافظه و ذهن خود هستید. اما اصلاً لازم نیست به سراغ داروها بروید، چرا‌که در مواد طبیعی هم مواد مغذی زیادی برای تقویت ذهن وجود دارد. از آنجایی که یک رژیم غذایی خوب برای عملکرد مناسب مغز ضروری است، در این مقاله قصد داریم غذاهای تقویت‌‌کننده ذهن را به شما معرفی کنیم.

پس بیایید شروع کنیم.

آجیل و مغز‌ها

دانه‌ها و مغز‌ها یکی از بهترین تقویت‌کننده‌های مغز هستند. مغز‌ها غنی از امگا 3 (یک ماده بی‌نظیر برای تقویت حافظه)، ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی هستند. از آنجایی که ممکن است مغز‌ها میان‌وعده دلخواهی برای هر روز هفته نباشند، می‌توانید از کره بادام‌زمینی هم برای بهره بردن از فواید مغزها استفاده کنید. به‌علاوه، می‌توانید آجیل خود را با سایر مواد غذایی ترکیب و آن‌ها را خوشمزه‌تر کنید. یک راه دیگر هم استفاده از آن‌ها در وعده صبحانه است.

آووکادو

شما به‌شدت به حافظه و تمرکز در فرایند یادگیری نیاز دارید. آووکادو سرشار از اسید فولیک و ویتامین k است که باعث تقویت تمرکز و حافظه می‌شود. آووکادو همچنین سرشار از ویتامین ب و ث می‌باشد که آن را یکی از بهترین‌ میوه‌ها برای تقویت حافظه می‌کند. همین ویژگی‌ها شاید یکی از دلایل محبوبیت این میوه باشد. اگر طعم آووکادو را می‌پسندید، می‌توانید آن را با نان تست و یا به‌صورت اسموتی مصرف کنید.

آب

آب ویتامین خاصی ندارد، ولی با توجه به اینکه 70 درصد بدن ما از آب تشکیل شده است، باید حواستان به آب‌رسانی به بدنتان باشد. آب بخش زیادی از مغز را هم تشکیل می‌دهد و مغز به‌شدت به کمبود آن واکنش نشان می‌دهد. کم‌آبی می‌تواند منجر به عکس‌العمل‌های کندتر، سردرد، تغییرات خلق‌و‌خو و بسیاری مشکلات دیگر شود. پس به‌طور منظم آب بنوشید.

گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی در ساندویچ، سالاد، سس و بسیاری مواد دیگر استفاده می‌شود، ولی آیا از اثر آن بر مغز اطلاعی دارید؟

گوجه‌فرنگی سرشار از لیکوپن (Lycopene) است. لیکوپن یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است که از آسیب‌های سلولی مغز و همچنین ابتلا به افسردگی جلوگیری می‌کند. یکی دیگر از ترکیبات گوجه‌فرنگی، کاروتنوئید (Carotenoid) است که به تقویت حافظه و توانایی ادراکی فرد کمک می‌کند. پس از این به بعد، گوجه‌فرنگی را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید.

تخم‌مرغ

احتمالاً نمی‌دانید که همین صبحانه ساده‌ نیمرو، چقدر برای مغز شما مفید است. تخم‌مرغ سرشار از موادی مغذی مثل ویتامین ب6، ب12، کولین (Choline) و اسید فولیک (Folate) است. این ترکیبات در تنظیم سطح قند در مغز، جلوگیری از مشکلات حافظه و ادراک و حتی در ارتقا روحیه شما مؤثر هستند. تخم‌مرغ یکی از بهترین غذاها در این لیست است، پس حتماً آن را برای صبحانه در نظر بگیرید.

مطلب مشابه: سرگرمی‌هایی برای برقراری تعادل میان کار و زندگی برنامه‌نویسان

غذاهای تقویت‌کننده ذهن

ماهی

ماهی هم سرشار از امگا 3 است که برای عملکرد مناسب ذهن، تقویت حافظه و مهارت‌های شناختی بسیار مفید است. در میان ماهی‌ها، گونه‌هایی مثل سالمون و یا خال‌خالی از بقیه محبوب‌تر هستند. شما می‌توانید از مکمل‌های امگا 3 نیز به‌عنوان جایگزین ماهی استفاده کنید.

بلوبری

بلوبری یکی از خوشمزه‌ترین تقویت‌کننده‌های مغز است. بلوبری سرشار از ویتامین C و ویتامین K است؛ دقیقاً همان ویتامین‌هایی که به بهبود حافظه فضایی کمک می‌کنند. ترکیبات موجود در بلوبری همچنین از مغز در برابر خطراتی مثل التهاب محافظت و از زوال عقل جلوگیری می‌کنند. بلوبری می‌تواند در اسموتی و آبمیوه و یا به‌عنوان یک مکمل غذا استفاده شود.

چای سبز

چای سبز به‌دلیل دارا بودن مقدار زیادی کافئین، عملکرد مغز را تقویت می‌کند. کافئین سطح آگاهی و تمرکز را بالا می‌برد، به تقویت حافظه کمک می‌کند و بر روحیه افراد تأثیر می‌گذارد. چای سبز شامل ترکیبات مفید دیگری مانند l-theanine نیز هست. l-theanine یک نوع آمینو‌اسید است که انتقال‌دهنده‌های عصبی GABA را فعال می‌کند، فعالیت نورون‌ها را کاهش می‌دهد، استرس و احساس خستگی را کاهش می‌دهد و در مجموع به شما کمک می‌کند تا به آرامش بیشتری برسید.

از آنجایی که چای سبز به بهبود حافظه و یادگیری مسائل جدید کمک می‌کند، در یادگیری برنامه‌نویسی بسیار مفید خواهد بود.

قهوه نیز یک منبع غنی از کافئین است که می‌تواند یک جایگزین خوب برای چای سبز باشد.

پرتقال

رادیکال‌های آزاد اثرات مخربی بر مغز، حافظه و توانایی یادگیری دارند. پرتقال سرشار از ویتامین C است که باعث پاک‌سازی سلول‌ها از رادیکا‌ل‌های آزاد می‌شود. ویتامین C همچنین کمک بسیاری به کاهش روند پیری مغز می‌کند.

شکلات تلخ

یک ماده غذایی خوشمزه در این لیست، شکلات تلخ است که از کاکائو که سرشار از فلاونوئید (Flavonoid) است، تهیه می‌شود. فلاونوئیدها آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که برای محافظت از قسمتی از مغز که مسئولیت حافظه را بر‌عهده دارد، بسیار مفید هستند. فلاونوئیدها همچنین توانایی ذهن شما در درک مطالب پیچیده را افزایش می‌دهند.

مطلب مشابه: پنج عادت نامناسب توسعه‌دهندگان که باید هرچه زودتر ترکشان کنید

در این مقاله، غذاهای تقویت‌کننده طبیعی ذهن و مغز به شما معرفی شد. افزودن مقدار کمی از آن‌ها به رژیم غذایی روزانه تأثیر زیادی بر عملکرد مغز و توانایی یادگیری شما دارد. پس اگر در حال یادگیری هستید و مجبورید چیز‌های زیادی را به خاطر بسپارید، از آن‌ها غافل نشوید.

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
علیرضا اسماعیلی

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments