انتخاب اولین زبان برنامه‌نویسی: زبان‌های برنامه‌نویسی پیشنهادی

3014
انتخاب اولین زبان برنامه‌نویسی

انتخاب اولین زبان برنامه‌نویسی چالشی است که بسیاری از افراد هنگام برداشتن اولین قدم‌های خود در مسیر برنامه‌نویسی پشت‌سر گذاشته‌اند. دلایل شما برای یادگیری برنامه‌نویسی می‌تواند متفاوت باشد. ممکن است بخواهید برنامه‌نویسی را به‌عنوان یک سرگرمی یا برای یک پروژه شخصی یاد بگیرید، یا ممکن است به‌دنبال تغییر شغل یا یک شغل جانبی باشید. انتخاب شما به‌عنوان اولین زبان برنامه‌نویسی، می‌تواند به این دلایل نیز بستگی داشته باشد.

در این مقاله، پنج زبان برنامه‌نویسی محبوب برای شروع مسیر برنامه‌نویسی پیشنهاد شده است. از این لیستِ زبان‌های شناخته‌شده و در حال رشد که برای مدت طولانی آماده تسلط بر جهان برنامه‌نویسی هستند، می‌توانید زبانی را پیدا کنید که تمام انتظارات شما را به‌عنوان اولین زبان برنامه‌نویسی برآورده کند.

Python

انتخاب اولین زبان برنامه‌نویسی

در سال‌های اخیر Python یکی از محبوب‌ترین زبان‌ها در بین زبان‌های برنامه‌نویسی برای مبتدیان و به‌ویژه افرادی که برنامه‌نویسی را به‌صورت خودآموز یاد می‌گیرند، تبدیل شده است. بر اساس شاخص PyPL که جستجوهای گوگل برای آموزش‌های زبان‌های برنامه‌نویسی را تجزیه و تحلیل می‌کند، Python بقیه زبان‌ها را با اختلاف پشت سر گذاشته است.

دلیل اصلی محبوبیت Python در بین مبتدیان سینتکس قابل‌فهم آن است. سینتکس Python در مقایسه با زبان‌هایی مانند Java و C، به زبان‌های انسانی که ما می‌فهمیم نزدیک‌تر است. Python فقط با استفاده از ضروری‌ترین نمادها و کلمات کلیدی، سینتکس غیر‌ضروری و مفصلی را که در زبان‌های دیگر می‌بینیم، حذف کرده است.

به عنوان مثال، یک تابع ساده Hello World در Python فقط در یک خط کد نوشته می‌شود.

print("Hello World!")

در حالی که برای رسیدن به همان نتیجه در زبان C، باید از یک سینتکس با خطوط کد بیشتری استفاده کنیم.

#include <stdio.h>
int main() {
    printf("Hello, World!");
    return 0;
}

Python از الگوهای برنامه‌نویسی تابعی (Functional)، رویه‌ای (Procedural) و شیء‌گرا (Object-Oriented) پشتیبانی می‌کند. بنابراین تسلط بر Python به شما این امکان را می‌دهد تا روش‌های مختلف کدنویسی و حل یک مسئله را بررسی و امتحان کنید.

از آنجایی که از پایتون در همه زمینه‌های برنامه‌نویسی استفاده می‌شود، یادگیری Python آزادی بیشتری در تصمیم‌گیری در مورد مسیری که می‌خواهید در آینده به عنوان یک برنامه‌نویس طی کنید به شما می‌دهد. Python در حال حاضر زبان پیشتاز در زمینه علم داده و یادگیری ماشین است، به عنوان زبان بک‌اند در توسعه وب استفاده می‌شود و البته یک زبان اسکریپت‌نویسی محبوب است که برای خودکار‌سازی وظایف استفاده می‌شود. بنابراین اگر Python را به عنوان اولین زبان برنامه‌نویسی خود انتخاب کنید، فرصتی برای کشف حوزه‌های مختلف برنامه‌نویسی پیش از اطمینان از اینکه حوزه مورد‌علاقه شما چه چیزی است، خواهید داشت.

جامعه بزرگ و به سرعت در حال رشد Python دلیل دیگری برای یادگیری آن به عنوان اولین زبان برنا‌مه‌نویسی شما است. مجموعه گسترده‌ای از آموزش‌ها، فیلم، مقاله و کتاب وجود دارد که به شما در فرایند یادگیری کمک می‌کند. جامعه بزرگ و فعال پایتون به مبتدیان در پلتفرم‌هایی مانند Stack Overflow و GitHub کمک می‌کند.

مجموعه پیشرفته و گسترده کتابخانه‌ها و فریم‌ورک‌هایی که برای زبان Python ساخته شده است، نکته دیگری است که می‌تواند به عنوان یک مبتدی برای شما مفید باشد. این کتابخانه‌ها می‌توانند جزئیات پیچیده‌ای که در فرایند پیاده‌سازی کد وجود دارد را برای شما ساده کنند و به شما اجازه دهند تا به جای اینکه به جنبه‌های فنی مسائل بپردازید، ابتدا بر یادگیری جنبه‌های برنامه‌نویسی تمرکز کنید.

Javascript

انتخاب اولین زبان برنامه‌نویسی

Javascript زبان وب است و همه مرورگرهای شناخته‌شده از جمله Chrome و Firefox آن را پشتیبانی می‌‌کنند. اگر رویای توسعه‌دهنده فول‌استک شدن را دارید، دانستن نحوه برنامه‌نویسی با Javascript برای ایجاد فرانت‌اند وب ضروری است. این ضرورت، Javascript را به محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی در بین توسعه‌دهندگان تبدیل کرده است.

Javascript اگرچه به سادگی Python نیست، اما یادگیری و درک آن برای یک مبتدی بسیار آسان است و از همه مهم‌تر اینکه شما می‌توانید کد Javascript را مستقیماً از طریق مرورگر خود تست کنید، بدون اینکه نگران ابزارهای اضافی مانند IDE باشید.

پس از معرفی Node.js، اکنون می‌توان با استفاده از Javascript هم بک‌اند و هم فرانت‌اند برنامه‌های وب را توسعه داد. بنابراین اگر می‌خواهید در آینده توسعه وب را ادامه دهید، یادگیری Javascript نیاز به یادگیری زبان دوم را برای ایجاد بک‌اند وب‌سایت برطرف می‌کند.

امروزه Javascript فراتر از زبانی است که فقط برای توسعه وب استفاده شود. در حال حاضر از آن در توسعه برنامه‌های تلفن همراه و دسکتاپ استفاده می‌شود و حتی کاربرد بیشتری هم در دیتا ساینس پیدا کرده است. بنابراین با یادگیری Javascript انتخاب‌های زیادی برای مسیر شغلی در آینده خواهید داشت.

به عنوان زبانی که دارای بیشترین تعداد ریپازیتوری در GitHub است، شما همیشه می‌توانید بر روی جامعه Javascript حساب کنید تا مطالب آموزشی کافی ارائه دهد و هنگامی که با درک چیزی مشکل پیدا کردید به شما کمک کند.

با وجود کتابخانه‌ها و فریم‌ورک‌های شگفت‌انگیز شخص ثالث، یافتن راه‌حل برای بی‌شمار مشکلات برنامه‌نویسی با Javascript بسیار آسان شده است. اگر قصد دارید Javascript را برای توسعه فرانت‌اند یاد بگیرید، نیاز به حداقل درک اولیه‌ای از HTML و CSS و نحوه طراحی وب‌سایت با آن‌ها خواهید داشت.

Ruby

انتخاب اولین زبان برنامه‌نویسی

Ruby مانند Python زبانی است که به‌راحتی برای انسان قابل خواندن است. در برخی موارد، خواندن و فهمیدن سینتکس Ruby حتی از Python نیز قابل‌فهم‌تر است. اما نماد‌ها و کلمات کلیدی Ruby کمی بیشتر از Python است.

این یک حلقه while نوشته شده در Python است.

total = 0
for x in range(5):
    print(x)
    total += x

و این یک حلقه while است که با Ruby نوشته شده است.

$total = 0
for i in 0..5
    puts "Value of local variable is #{i}"
    total += i
end

از آنجا که Ruby با هدف افزایش بهره‌وری و سرگرمی برنامه‌نویسان طراحی شده است، سینتکس آن شبیه به زبان انگلیسی و رویکرد آن برای تفکر هنگام حل مسائل، طبیعی است. بنابراین برنامه‌نویسی با Ruby حتی به عنوان یک مبتدی، کار هیجان‌انگیز و شهودی خواهد بود.

با Ruby بیش از یک راه برای حل مسئله و آزادی انتخاب هر روشی که به نظر شما شهودی است را خواهید داشت.

برنامه‌های Ruby همه چیز را شیء در نظر می‌گیرند. بنابراین شما این آزادی را خواهید داشت که ویژگی‌ها و عملکردهای منحصر‌به‌فرد را بدون هیچ محدودیتی به هر شیء اضافه کنید.

با معرفی فریم‌ورک Ruby on Rails، محبوبیت Ruby افزایش یافت و به یک زبان رایج در توسعه وب تبدیل شد. Ruby on Rails یک فریم‌ورک فول‌استک است که استفاده از آن آسان و برای مبتدیان مناسب است.

اگرچه Ruby به اندازه زبان‌هایی مانند Python و Javascript رایج و گسترده نیست، اما محبوبیت Ruby در چند سال گذشته افزایش یافته است و تقاضای خاصی در جامعه برنامه‌نویسی دارد. در نظرسنجی اخیر Stack Overflow، روبی به عنوان پنجمین فناوری پردرآمد در بین توسعه‌دهندگان رتبه‌بندی شد. بسیاری از استارت‌آپ‌ها از Ruby استفاده می‌کنند تا ضمن برآورده کردن نیاز‌های برنامه‌نویسی خود در منابع نیز صرفه‌جویی کنند.

Ruby همچنین دارای یک جامعه فعال از توسعه‌دهندگان است که با آغوش باز از برنامه‌نویسان مبتدی استقبال کرده و به آن‌ها کمک می‌کنند. کتابخانه‌های شخص ثالث Ruby که با عنوان Gem شناخته می‌شوند نیز در حال پیشرفت و تکامل هستند تا به شما در انجام کارهای پیچیده برنامه‌نویسی کمک کنند.

از آنجا که Ruby در زمینه توسعه وب محبوبیت دارد، یادگیری Ruby به عنوان اولین زبان برای افرادی که مایل به دنبال کردن این حوزه از برنامه‌نویسی هستند، مناسب خواهد بود.

مطلب مرتبط: جهنم آموزش یا چگونه توسعه‌دهنده نشویم

Go

Go جوان‌ترین زبان در لیست پیشنهادی ما به‌عنوان اولین زبان برنامه‌نویسی است. Go در ابتدا توسط Google توسعه داده شد، در سال 2010 به عموم معرفی شد و در حال حاضر، با حمایت و پشتیبانی Google به عنوان یک زبان متن‌باز نگهداری می‌شود. Go به دلیل مجموعه ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی که به توسعه‌دهندگان ارائه می‌دهد و پیوندهای آن به Google به‌سرعت به یک زبان محبوب در جامعه برنامه‌نویسان تبدیل شد.

Go ویژگی‌های مفیدی را از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف ترکیب کرده و هم‌زمان موارد منفی آن‌ها را نیز حذف کرده است. به عنوان مثال، Go مانند زبان C از static typing و بازدهی زمان اجرا پشتیبانی می‌کند و هم‌زمان خواناییِ مشابه با Python را ارائه می‌دهد.

این ترکیب از ویژگی‌ها، Go را به یک زبان برنامه‌نویسی ایدئال برای مبتدیان تبدیل کرده است. Go سینتکسی ساده و مرتب و بدون زیادنویسی زبان‌های شیء‌گرا دیگر دارد که باعث می‌شود یادگیری آن بسیار آسان باشد.

Go به عنوان زبانی که در دوران مدرن با الزامات مدرن ساخته شده است، بدون نیاز به کمک وابستگی‌های خارجی از اکثر نیازهای شما پشتیبانی می‌کند و مشکل مدیریت وابستگی‌ها را هنگام شروع برنامه‌نویسی از بین می‌برد.

مهم‌تر از همه، Go بر‌خلاف هر زبان دیگری مسئله هم‌زمانی (concurrency) را با goroutineها مدیریت می‌کند. هم‌زمانی موضوعی سخت است که بسیاری از برنامه‌نویسان مبتدی آن را به طور کامل درک نمی‌کنند، اما goroutineها موضوع را بسیار ساده کرده و به برنامه‌ها کمک می‌کنند تا از هم‌زمانی پشتیبانی کنند.

Go در نظرسنجی توسعه‌دهندگان Stack Overflow رتبه 12 را در بین محبوب‌ترین زبان‌ها کسب کرد. این پیشرفتی چشمگیر برای یک زبان جدید با پیشینه‌ای کمی بیشتر از یک دهه محسوب می‌شود و مطمئناً نشانه پیشرفت آن در آینده است. در همان نظرسنجی، Go به عنوان سومین فناوری پردرآمد شناخته شد. اگر در حال یادگیری برنامه‌نویسی به امید آینده شغلی در این زمینه هستید، مطمئناً این باید خبر خوبی برای شما باشد.

به عنوان یک جامعه جوان و در حال رشد، کاربران زبان Go مطمئناً از افراد تازه‌کار استقبال می‌کنند و مایلند تا در هنگام مشکل به شما کمک کنند. Go همچنین مستنداتی عالی دارد که دقیقاً به شما می‌گوید که برای یادگیری، چه چیز‌هایی را باید بدانید.

C و ++C

انتخاب اولین زبان برنامه‌نویسی

با وجود اینکه یادگیری زبان‌های C و ++C به آسانی سایر زبان‌های این لیست نیست و این امکان وجود دارد که شما را برای همیشه از برنامه‌نویسی بترسانند، یادگیری این زبان‌ها به شما درک عمیق‌تری از مفاهیم برنامه‌نویسی و نحوه عملکرد زبان‌های برنامه‌نویسی در سطح پایه می‌دهد و به شما این امکان را می‌دهد که برخلاف بقیه زبان‌ها کاملاً بر فرایند برنامه‌نویسی تسلط پیدا کنید.

اولین زبان‌هایی که در بسیاری از دانشگاه‌های جهان تدریس می‌شوند، C و ++C هستند. این گواهی بر اهمیت یادگیری C و ++C به عنوان زبان‌هایی است که دانشجویان را وادار می‌کنند تا فراتر از سینتکس و تئوری نگاه کنند و واقعاً درک کنند که در پس‌زمینه چه می‌گذرد.

امروزه از این زبان‌ها تقریباً در همه حوزه‌های برنامه‌نویسی از جمله توسعه بک‌اند، توسعه بازی، سیستم‌عامل و توسعه مرورگر استفاده می‌شود. C و ++C به عنوان قدیمی‌ترین و در عین حال محبوب‌ترین زبان‌ها، دارای جامعه بزرگی از برنامه‌نویسان هستند که مایلند تا در طول مسیر یادگیری با مطالب آموزشی فراوان و پاسخگویی به سؤالات شما، به شما کمک کنند.

بنابراین اگر می‌خواهید جاه‌طلبانه اولین زبان برنامه‌نویسی خود را انتخاب کنید، C یا ++C انتخاب خوبی برای شما خواهد بود.

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
کوئرا بلاگ

اشتراک در
اطلاع از
guest

5 دیدگاه‌
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
فاطمه
فاطمه
2 سال قبل

با سلام
یک سوال مهم که ذهن من رو درگیر کرده اینه که یادگیری و تسلط بر یک زبان برنامه نویسی کافیه یا نیاز به یارگیری چند زبان برنامه نویسی هست و اگر لازمه چند زبان یاد گرفته بشه چطور میشه این کار رو کرد؟ من شخصا با یادگیری یک زبان جدید، زبان قبلی را فراموش می کنم، ممنون میشم در این مورد راهنمایی بفرمایید.

admin
ادمین
2 سال قبل
پاسخ به  فاطمه

سلام دوست کوئرایی عزیز

تسلط به یک زبان برنامه‌نویسی بستگی به خود زبان و میزان تسلط داره. برای مثال، فردی که JavaScript بلد باشه، اما HTML بلد نباشه، نمی‌تونه توی تیم‌های مختلف تأثیرگذار باشه، چون این زبان‌ها ارتباط زیادی با هم‌دیگه دارن.
در رابطه با زبان‌های مستقل (و معمولاً جایگزین) نظیر Python و PHP، عمیق شدن در یکی از این زبان‌ها کفایت می‌کنه، اما آشنایی نسبی با دیگری هم می‌تونه دید خوبی بهمون بده.

مهدی
مهدی
2 سال قبل

این معرفی شامل 6 زبان می شد نه 5 زبان!

نسرین نادری
نسرین نادری
2 سال قبل
پاسخ به  مهدی

سلام دوست عزیز

ممنون از دقت و توجه شما
تصحیح شد :))

mohammad
mohammad
1 سال قبل

زبان های بسیار پرکاربردی معرفی شد. اما واقعا جای زبان PHP در این لیست خالیه.