مزایای برندسازی کارفرما

646
برندسازی کارفرما (Employer Branding)

در سال ۲۰۰۴، جستجوی واژه Employer Branding در گوگل تنها ۳۰۰۰ بازدید به دست آورد. اکنون این رقم به بیش از دو میلیون بازدید رسیده است. به وضوح، برند کارفرمایی هر روز اهمیت استراتژیک بیشتری پیدا می‌کند، اما برند کارفرمایی دقیقاً چیست؟

به زبان ساده، برند کارفرمایی (Employer Brand) اعتبار سازمان شما به عنوان یک کارفرما در میان کارجویان و کارمندان است و برندسازی کارفرما (Employer Branding) شامل تمام استراتژی‌هایی است که هدف آن‌ها بهبود اعتبار و افزایش جذابیت سازمانی و ظرفیت شرکت شما برای جذب و حفظ مستعدترین افراد است.

بیشتر بخوانید: برند کارفرمایی: تعریف، مزایا و استراتژی

چرا باید به برندسازی کارفرما اهمیت دهید؟

قبل از پرداختن به اهمیت و مزایای برندسازی کارفرما، اجازه دهید آمار‌های جالبی در رابطه با محبوبیت فعلی برندسازی کارفرما در بین متخصصان منابع انسانی و مدیران بازار میانی (middle market) ارائه کنیم:

  • ۷۲ درصد از مدیران استخدام در سراسر جهان معتقدند که برندسازی کارفرما تأثیر قابل‌توجهی بر استخدام دارد.
  • ۷۹ درصد از مدیران بازار میانی معتقدند که یک برند کارفرمایی قوی برای افزایش توانایی آن‌ها در جذب نیروهای مستعد ضروری است.
  • ۵۵ درصد از مدیران استخدام جهانی یک استراتژی برندسازی کارفرمای فعال دارند.
  • ۵۹ درصد از مدیران استخدام در سراسر جهان، در حال سرمایه‌گذاری بیشتری بر روی برند کارفرمایی خود هستند.
  • دوسوم از استخدام‌کنندگان پیش‌بینی می‌کنند که در ۱۲ تا ۲۴ ماه آینده، برندسازی کارفرما اهمیت بیشتری در سازمان آن‌ها خواهد داشت.

این آمارها نشان‌دهنده‌ی این واقعیت هستند که در چشم‌انداز رقابتی امروز، داشتن یک استراتژی برندسازی کارفرمای مؤثر اهمیت فزاینده‌ای پیدا کرده است.

استراتژی برندسازی کارفرمای شما می‌تواند تفاوت بین استخدام توسعه‌دهندگان مورد نیاز شما یا از دست دادن آن‌ها در رقابت با سایر شرکت‌ها باشد. به علاوه، سرمایه‌گذاری در ارزش پیشنهادی کارمندان (Employee Value Proposition) مزایای مالی فراوانی برای شرکت شما دارد.

صرفه‌جویی در هزینه‌های استخدام

برندسازی کارفرما (Employer Branding)

شرکت‌های بسیاری خودشان را فریب می‌دهند و معتقدند که برندسازی کارفرما چیزی نیست جز یک جریان HR که منجر به نتایج سطحی و اتلاف وقت و پول می‌شود. ممکن است سرمایه‌گذاری در برندسازی کارفرما یک مشغولیت زمانی بیش از حد به نظر برسد، اما نتایج قابل‌توجهی که ارائه می‌کند آن را به یک سرمایه‌گذاری قابل‌اعتماد و ضروری تبدیل کرده است.

۱. هزینه کمتر به ازای هر استخدام

بیایید به این شکل به موضوع نگاه کنیم: اگر یک برند کارفرمای قوی داشته باشید، کارجویان به طور طبیعی جذب شرکت شما می‌شوند. بنابراین احتمالاً برای اطلاع‌رسانی فرصت‌های شغلی خود هزینه کمتری خواهید کرد. از طرف دیگر اگر بتوانید روی کارمندان خود برای معرفی و انتقال تصویری مثبت از شرکت به کارجویان حساب کنید، مطمئناً هزینه کمتری برای تبلیغات و مواردی از این دست خواهید داشت. در واقع، افراد معرفی شده توسط کارمندان شرکت، دومین راه ارزان‌قیمت برای تأمین منابع انسانی هستند.

طبق گزارش Linkedin، شرکت‌هایی که روی برند کارفرمایی خود سرمایه‌گذاری می‌کنند، در استخدام هر فرد تا ۵۰ درصد کمتر هزینه می‌کنند.

یک برند کارفرمای قوی، شرکت شما را برای نامزدهای بالقوه جذاب‌تر می‌کند. این به نوبه خود به این معنی است که کارکنان شما تمایل بیشتری به معرفی سازمان شما به سایر متخصصان دارند. بنابراین شما یک جامعه استعداد (talent community) آماده خواهید داشت که می‌توانید از آن برای استخدام افراد استفاده کنید.

۲. استخدام سریع‌تر

با سرمایه‌گذاری در برندسازی کارفرما، می‌توانید استعدادهای بیشتری را جذب کنید و شرکت‌هایی که استعدادهای بیشتری را جذب می‌کنند، می‌توانند فرایند استخدام سریع‌تری داشته باشند. یکی از مزایای اصلی داشتن یک برند کارفرمایی قوی این است که شما مخزن استعداد (talent pool) بزرگتر و بهتری خواهید داشت که از طریق آن می‌توانید موقعیت‌های شغلی خالی را پر کنید.

شرکت‌هایی که روی برند کارفرمایی خود سرمایه‌گذاری می‌کنند، در پر کردن موقعیت‌های شغلی باز تا دو برابر سریع‌تر عمل می‌کنند.

۳.گردش و جابجایی نیروی کار کمتر

داشتن یک برند کارفرمایی قوی به شما این امکان را می‌دهد که متقاضیان واجد شرایط را جذب کنید. از سوی دیگر، اگر قبل و در طول فرایند استخدام و همچنین فرایند آنبوردینگ با کارمندان احتمالی ارتباط قوی برقرار کنید، آن‌ها را تشویق می‌کنید تا سطح بالایی از تعهد و همکاری را با شرکت شما داشته باشند و کارکنان متعهدتر به معنای افزایش بهره‌وری، بهبود روحیه سازمانی و کاهش گردش و جابجایی کارکنان است.

طبق گزارش Linkedin، شرکت‌هایی که روی برند کارفرمایی خود سرمایه‌گذاری می‌کنند، در گردش و جابجایی کارکنان خود ۲۸ درصد کاهش داشته‌اند.

۴. صرفه‌جویی در حقوق و دستمزد

بدون شک حقوق و دستمزد یک فاکتور بسیار مهم برای بسیاری از افراد است، با این حال کارجویانِ مستعد به دنبال چیزی بیش از یک حقوق جذاب هستند.

شرکتی‌هایی با برند کارفرمایی مثبت، می‌توانند چیزی فراتر از دستمزدهای جذاب به کارجویان ارائه دهند. به عبارت دیگر، سرمایه‌گذاری در برندسازی کارفرما به شما مزیت رقابتی می‌دهد و شما را قادر می‌سازد تا استعدادهای برتر را بدون نیاز به صرف هزینه‌های بالا استخدام کنید.

اجازه دهید به آمار‌های جالبی از ایالات متحده که تأیید‌کننده این استدلال هستند، اشاره کنیم:

  • شرکت‌هایی با برند کارفرمایی مثبت، می‌توانند ۴۶٪ از کارکنان تمام‌وقت ایالات متحده را بدون هیچ‌گونه افزایش حقوقی جذب کنند.
  • ۴۰ درصد از کاندیدهای منفعل (passive candidates) حاضرند بدون افزایش دستمزد به سازمانی با برند کارفرمایی مثبت بپیوندند.
  • ۳۸ درصد از متخصصان جوان (۱۸ تا ۳۴ سال) برای کار در شرکتی با برند کارفرمایی مثبت حتی حاضرند حقوق کمتری دریافت کنند.

کمک به جذب نامزدهای واجد شرایط

برندسازی کارفرما (Employer Branding)

هر چقدر هم که مزایای مالی برندسازی کارفرما قابل‌توجه باشد، هدف اساسی از بهبود اعتبار سازمان شما به عنوان یک کارفرما، دیده شدن توسط کارجویان بیشتر و جذب استعدادهای برتر در بازار است و همه‌چیز با جذاب‌تر کردن سازمان شما برای کارجویان شروع می‌شود.

۱. جذب کاندیدهای منفعل (Passive Candidates)

کاندیدهای منفعل افرادی هستند که شاغل هستند و در حال حاضر به دنبال شغل نیستند، اما از فرصت‌های شغلی بهتر استقبال می‌کنند. آن‌ها ۶۰٪ از نیروی کار را تشکیل می‌دهند و عموماً برای استخدام‌کنندگان مطلوب‌تر هستند؛ زیرا به احتمال زیاد به دلایل درست از یک موقعیت شغلی جدید استقبال می‌کنند.

چگونه برندسازی کارفرما می‌تواند به شما کمک کند تا کاندیدهای منفعل بیشتری را جذب کنید؟

هر چند پیشنهاد حقوق بالاتر یکی از مؤثرترین راه‌ها برای جذب کاندیدهای منفعل است، اما یک برند کارفرمای قوی، نقطه فروش (selling point) بیشتری برای جذب آن‌ها فراهم می‌کند. کاندیدهای منفعل به همان اندازه که از یک موقعیت شغلی با درآمد بیشتر استقبال می‌کنند، به کار در شرکتی که فرصت رشد بهتر یا تعادل بین کار و زندگی سالم‌تر فراهم می‌کند، تمایل دارند.

۲. دیده شدن = اعتماد

آیا می‌دانستید که ۷۵ درصد از کارجویان قبل از اینکه برای شغلی درخواست دهند، برند کارفرمای آن شرکت را مورد بررسی قرار می‌دهند؟ به عبارت دیگر، مهم نیست که موقعیت شغلی مورد‌نظر چقدر جذاب باشد، اگر اعتبار آنلاین ضعیفی داشته باشید یا افراد برای یافتن اطلاعات شرکت شما دچار مشکل شوند، هرگز نامزدهای مناسب را جذب نخواهید کرد. در واقع، اولین مانعی که افراد در هنگام جستجوی شغل با آن مواجه می‌شوند این است که نمی‌دانند کار در یک شرکت چگونه خواهد بود.

با سرمایه‌گذاری در برندسازی کارفرما، اطمینان از اینکه وب‌سایت شما دارای یک صفحه شغلی اختصاصی است، ایجاد یک جامعه در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و تشویق کارکنان برای به اشتراک گذاشتن تجربیات خود به صورت آنلاین، اطلاعاتی که کارجویان در جستجوی آن هستند را در اختیار آن‌ها گذاشته و برند خود را به طور قابل‌توجهی جذاب‌تر می‌سازید.

کارجویان اغلب به کارمندان یک شرکت بیشتر از آن شرکت برای دستیابی به اطلاعات معتبر در مورد نحوه کار در آن شرکت اعتماد می‌کنند. به همین دلیل است که تشویق کارمندان به مشارکت در برندسازی کارفرما بسیار مهم است.

بهبود عملکرد شرکت

برندسازی کارفرما (Employer Branding)

افرادی که تصور مثبتی در مورد برند شما دارند، احتمالاً محصولات و خدمات شما را خریداری می‌کنند. داشتن برند کارفرمایی که بر افراد شما متمرکز باشد، به خوبی به رسانه‌های اجتماعی و سایر رسانه‌هایی که مشتریان شما در آن‌ها تعامل دارند، منتقل می‌شود. در واقع فرایند سرمایه‌گذاری در برند کارفرمایی، پلی بین جذب استعدادها و افزایش درآمد ایجاد می‌کند.

متقاعد نشده‌اید؟ بیایید به آمارهای منتشر‌شده در سال ۲۰۱۷ نگاهی بیندازیم:

  • ۷۱ درصد از شرکت‌های بازار میانی با برند کارفرمایی قوی در عملکرد خود پیشرفت داشته‌اند. در مقابل تنها ۴۵ درصد از شرکت‌هایی که برند کارفرمایی کمتر توسعه‌یافته‌ای داشته‌اند رشد عملکرد را تجربه کرده‌اند.
  • سازمان‌هایی با برند کارفرمایی قوی، شاهد رشد ۲۰ درصدی درآمد و رشد نیروی کار بیش از ۱۲ درصدی بوده‌اند. در مقابل، شرکت‌هایی با برند کارفرمایی ضعیف‌تر، کمتر از ۸ درصد رشد درآمد و تنها ۴/۴ درصد رشد اشتغال را تجربه کرده‌اند.

هزینه بی‌توجهی به برند کارفرمایی چیست؟

آمارها نشان می‌دهند که ۵۰ درصد از کارکنان حتی در مقابل افزایش حقوق، در شرکتی با برند کارفرمایی ضعیف کار نمی‌کنند. علاوه بر این، کارفرمایانی که موفق به سرمایه‌گذاری بر روی برند کارفرمایی خود نمی‌شوند، به ازای استخدام هر کارمند تا ۴۷۲۳ دلار اضافه‌تر می‌پردازند (داده‌‌ها مربوط به شرکت‌های آمریکایی است) و هزینه کلی یک برند کارفرمایی ضعیف برای یک شرکت آلمانی با ۱۰۰۰۰ کارمند می‌تواند به اندازه ۷/۳ میلیون یورو دستمزد اضافه‌تر باشد.

اگر برندسازی کارفرما را نادیده بگیرید، اساساً از پذیرش این موضوع که اعتبار شرکت شما عامل مهمی در فرایند جستجوی کارجویان است، امتناع می‌کنید. بنابراین در معرض خطر از دست دادن استعدادهای برتر در مقابل رقبای خود هستید، نمی‌توانید کارمندان خود را حفظ کنید و هزینه زیادی برای استخدام نیروها می‌پردازید.

با توجه به مزایای واضح برندسازی کارفرما در درازمدت، احتمالاً زمان آن رسیده است که استخدام‌کنندگان استراتژی خود را بهبود بخشند و شروع به بررسی راه‌های سرمایه‌گذاری بر برند کارفرمایی خود کنند.

کوئرا چه کمکی به بهبود برند کارفرمایی شما می‌کند؟

کوئرا به عنوان بزرگ‌ترین جامعه‌ی برنامه‌نویسان ایران، با بیش از ۲۰۰٬۰۰۰ عضو، می‌تواند به شرکت‌های فعال در حوزه‌ی IT فرصت بهتر دیده شدن را بدهد. هر برندی با حضور در کوئرا تلنت و تکمیل اطلاعات خود می‌تواند در نظر برنامه‌نویسان بهتر نمایان شود.

معرفی درست کسب‌و‌کار، ارائه‌ی توضیحات کافی از حوزه‌ی کاری، اهداف و چشم‌انداز شرکت، نحوه کار تکنولوژی‌های مورد استفاده و چرایی همکاری با مجموعه شما اولین قدم در جلب اعتماد مخاطب است. در قدم بعدی و با بیان مزایای همکاری با شرکت شما، می‌توانید بخشی از استراتژی مدیریت منابع انسانی خود را به نمایش بگذارید. با بیان این موارد برنامه‌نویسان درک بهتری از شرایط کار در شرکت شما بدست خواهند آورد.

بهترین منبع برای ارزیابی یک شرکت، نظر کارکنان آن شرکت است. بنابراین از بخش نقل‌قول غافل نشوید! تمامی کاربران به بخش نقل‌قول و نظر کارکنان فعلی شما اهمیت می‌دهند. اگر کارکنان فعلی از همکاری با شما راضی هستند، از آن‌ها درخواست کنید تا نظر خود را با شما در میان گذاشته و سپس آن را در این قسمت ثبت کنید.

در بخش گالریِ پروفایل، فرهنگ سازمانی خود را به خوبی نشان دهید. رابطه دوستانه افراد، روحیه، هم‌دلی، دورهمی‌ها، جشن‌ها، فضای کاری، امکانات، هدایا و… را بصورت عکس یا ویدئو نمایش دهید. گالری پروفایل شما بهترین فرصت برای نمایش شرایط واقعی همکاری با مجموعه‌ی شماست.

اما کمک‌های کوئرا به اینجا ختم نمی‌شود. کوئرا با داشتن ده‌ها هزار مخاطب در شبکه‌های اجتماعی و صدها هزار کاربر، می‌تواند برنامه‌های ویژه‌ای را نیز برای شما ترتیب دهد:

  • لایوهای تخصصی QTalk با تیم فنی شما
  • صحبت درباره‌ی فرهنگ سازمانی شما با همراهی تیم HR شما
  • نمایش ارزش پیشنهادی کارفرمایی شما
  • برگزاری مسابقات تخصصی
  • همکاری در دوره‌های آموزشی
  • همکاری در کمپین‌های مسئولیت اجتماعی
  • ویدئو‌هایی با مضامین مختلف
  • برگزاری رویداد در استودیو
  • انتشار گزارش از تیم فنی شما و موفقیت‌هایشان

و… از جمله مواردی هستند که از طریق آن‌ها می‌توانید تعامل مثبتی بین شرکت خود و جامعه‌ی برنامه‌نویسان ایران ایجاد کنید.

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
کوئرا بلاگ

ممکن است علاقه‌مند باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments