مزایا و معایب React

2091
دلایل یادگیری React

علی‌رغم رقابت Vue.js و React ،Angular انتخاب ثابت‌شده توسعه‌دهندگان برای ساخت وب‌اپلیکیشن‌ها است. فرقی نمی‌کند که شما توسعه‌دهنده‌ای باشید که به دنبال افزایش مهارت خود است یا یک مدیر تجاری که به دنبال بهبود ارائه خدمات دیجیتالی است، در هر صورت دلایل زیادی برای یادگیری React وجود دارد. از طرفی مانند هر فریم‌ورک دیگری، react هم ضعف‌ها و معایبی دارد. پس لازم است تا با این مزایا و معایب React آشنا باشیم تا بهتر بتوانیم برای استفاده کردن یا استفاده نکردن از آن تصمیم بگیریم.

در این مقاله از کوئرا بلاگ، به مهم‌ترین مزایا و معایب react می‌پردازیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

React چیست؟

React یکی از محبوب‌ترین کتابخانه‌های جاوا‌اسکریپت است که تقریبا می‌تواند هرچیزی که در وب می‌بینید را بسازد. از اپلیکیشن ساده اما تعاملی Instagram تا اپلیکیشن پیچیده‌ای که از چندین زبان پشتیبانی می‌کند مانند Netflix. همچنین می‌توان با استفاده از React Native، یک کتابخانه قدرتمند و منبع باز، از آن برای توسعه برنامه‌های موبایل استفاده کرد.

این کتابخانه component-based است و این مسئله باعث سهولت ساخت کاربری تعاملی( interactive UI) و مدیریت جایگاه کامپوننت‌ها می‌شود. نمونه ساده‌ای از این کامپوننت‌ها:

class HelloWorld extends React.Component { 

  render() { 

    return ( 

      <div> 

        Hello world! 

      </div> 

    ); 

  } 

}

بیشتر بخوانید: React چیست؟ همه چیز درمورد ری اکت

مزایای ری اکت چیست؟

React اعلانی (declarative) است

React به جای سینتکس دستوری از سینتکس اعلانی استفاده می‌کند. بنابراین توسعه با React سریع و آسان است و البته احتمال خطای انسانی کمتری وجود دارد. در این روش نیازی نیست به برنامه نحوه نمایش وضعیت را بگویید؛ فقط باید آنچه که می‌خواهید اتفاق بیفتد را بیان کنید.

React Native توسعه برنامه‌ها را آسان‌تر می‌کند

ممکن است قبلاً عبارت «یک بار بنویس، همه‌جا اجرا کن» را شنیده باشید. React Native این نوع فلسفه را با «یک بار یاد بگیر، همه‌جا بنویس» به React می‌آورد. هنگامی که معماری و تفکر پایه React را درک کردید، می‌توانید اپلیکیشن‌های کاملاً کاربردی را هم برای Android و هم iOS توسعه دهید. نیازی نیست دو روش مختلف برای ارائه برنامه‌های خود یاد بگیرید. بنابراین پس از یادگیری React، می‌توانید محصول جدید خود را نه تنها در سریع‌ترین زمان ممکن، بلکه به طیف وسیع‌تری از کاربران ارائه دهید.

React جامعه قدرتمندی دارد

React جامعه‌ای گسترده از توسعه‌دهندگان دارد که به حفظ و رشد این کتابخانه منبع‌باز کمک می‌کنند. یکی دیگر از دلایل قدرتمند بودن این جامعه، ابزارهای فوق‌العاده‌ای از جمله React Profiler و React devtools است که می‌توانید با آن‌ها در React کار کنید.

React بر قابل استفاده مجدد بودن اجزا تمرکز دارد

از آنجایی که React مبتنی بر مؤلفه است، باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه شما برای توسعه می‌شود. می‌توانید یک رابط را به اجزای قابل استفاده مجددی که به شما این امکان را می‌دهند تا رابط‌های کاربری پویا بسازید، تقسیم کنید. بنابراین در شرکت‌های بزرگی که در پلتفرم‌های مختلف فناوری کار می‌کنند، توسعه‌دهندگان قادر خواهند بود تا برای اطمینان از انسجام، منبع واحدی را برای طراحان فراهم کنند.

سازمان‌های بزرگ از React استفاده می‌کنند

یکی از دلایل محبوبیت React این است که عملکرد آن در مقیاس بالا ثابت شده است. فیس‌بوک React را ایجاد و اکنون در بسیاری از برنامه‌های خود از آن استفاده می‌کند. فیس‌بوک به مراقبت و بهبود React ادامه می‌دهد، بنابراین شما از این دانش نیز بهره‌مند خواهید شد.

SEO-Friendly ،React است

React سازگارترین کتابخانه JavaScript برای اهداف SEO شناخته می‌شود. هر‌چند React به‌خودی‌خود SEO-Friendly نیست (مانند همه فریم‌ورک‌های JavaScript)، اما SEO را می‌پذیرد و خزش در اجزای آن برای گوگل آسان‌تر است.

React از قابلیت‌های JavaScript به‌طور کامل استفاده می‌کند

JavaScript پیشتاز تفکر فعلی در زمینه توسعه است و React یک کتابخانه JavaScript است که از قابلیت‌های آن به‌طور کامل استفاده می‌کند. React انعطاف‌پذیر و بک‌اند آگنوستیک است. به این معنی که شما می‌توانید از React صرف‌نظر از اینکه بقیه فناوری‌های مورد استفاده شما چه چیز‌هایی هستند، استفاده کنید.

مزایا و معایب React
مزایا و معایب React

unopiniated ،React است

ری‌اکت unopinionated است و شما را مجبور به استفاده از انواع خاصی از فرم‌ها یا routing نمی‌کند. انتخاب با شماست. بنابراین می‌توانید پویاتر پاسخ دهید و با نیازهای متغیر کاربران خود سازگار شوید. همه این‌ها به واسطه JavaScript امکان‌پذیر شده است.

آینده شغلی خود را تضمین و قدرت درآمد خود را افزایش می‌دهید

در حال حاضر React در صدر حوزه توسعه وب‌اپلیکیشن‌ها قرار دارد و تقاضا برای استخدام برنامه‌نویس React روز به روز افزایش می‌یابد. همچنین از آن‌جا که JavaScript انعطاف‌پذیر است؛ کار در آن به شما این امکان را می‌دهد تا وظایف را بین فرانت‌اند و بک‌اند تقسیم و فرصت کار در هر دو حوزه را پیدا کنید. اما مهم‌تر از همه، همه به JavaScript و React به‌عنوان آینده وب‌اپلیکیشن‌ها نگاه می‌کنند. بنابراین یادگیری React آینده شغلی شما را تضمین و قدرت درآمد شما را افزایش می‌دهد.

یادگیری React سریع و آسان است

یادگیری React در مقایسه با سایر کتابخانه‌ها، فریم‌ورک‌ها یا زبان‌های برنامه‌نویسی نسبتاً آسان است. React شهودی است و مانند فریم‌ورک Angular سنگین نیست. مسلماً تفکر به شیوه React کمی متفاوت از آن چیزی است که ممکن است به آن عادت داشته باشید. اما هر توسعه‌دهنده‌ای که حتی دانشی اولیه از  JavaScript داشته باشد، می‌تواند پس از چند روز آموزش برنامه‌های زیبایی را در React بسازد.

تغییرات React سازمان‌ها را با مشکلات زیادی مواجه نمی‌کند

صنعت توسعه فرانت‌اند به تغییرات سریع و مداوم خود مشهور است. اما همه شرکت‌ها نمی‌توانند برای همگام شدن با تکنولوژی هرساله برنامه‌های خود را تغییر دهند. به همین دلیل است که شرکت‌ها React را انتخاب می‌کنند. اگرچه React دائماً در حال تغییر است، اما معمولاً APIها را کاهش نمی‌دهد یا حذف نمی‌کند. شما با استفاده از React، از تعهد تیم‌ها به حفظ backwards compatibility استفاده خواهید کرد.

حالا که کمی با مزایای ری‌اکت آشنا شدید، بهتر است در ادامه مقاله «مزایا و معایب React» به معایب آن نیز بپردازیم.

مطلب پیشنهادی: جهنم آموزش یا چگونه توسعه‌دهنده نشویم

معایب react چیست؟

React انعطاف‌پذیر است

شاید با دیدن این جمله تعجب کرده باشید.درست است که یک چارچوب بسته نداشتن می‌تواند از مزایای React باشد؛ اما اگر با دیدی وسیع‌تری به آن نگاه کنیم، می‌تواند یکی از معایب آن نیز باشد .کتابخانه‌ها، فریم‌ورک‌ها و زبان‌ها یک استاندارد جهانی دارند که نشان می‌دهد توسعه‌دهندگان چطور باید با آن‌ها کار کنند و چه الگویی را دنبال کنند. این موضوع به این دلیل اهمیت دارد که اگر توسعه‌دهنده‌ای تیم خود را تغییر دهد؛ می‌داند تیم جدید با چه استاندارد و الگویی حرکت می‌کند. درمورد React این مسئله صدق نمی‌کند. توسعه‌دهندگان React، نمی‌توانند به سادگی سبک و الگویی که تیم جدید دنبال می‌کند را پیش‌بینی کنند؛ که این مسئله کار با تیم‌های جدید را برای آن‌ها دشوار می‌کند.

React یک فریم‌ورک کامل نیست

اگرچه React یک کتابخانه غنی JavaScript است که ویژگی‌های مفید و تعاملی بسیار زیادی دارد؛ اما توسعه‌دهندگان نمی‌توانند تمام چیزی که از فریم‌ورکی مانند Angular(که یکی دیگر از فریم‌ورک‌های JS است) دریافت می‌کنند را داشته باشند. اگر به ساختار MVC یا Model View Controller نگاه کنیم؛ React فقط بخش View را پوشش می‌دهد. برای داشتن دو مورد دیگر  در کنار React، شما نیاز به کتابخانه‌ها و ابزارهای دیگری نیز دارید.

React مستندات کافی ندارد

از آن‌جا که سرعت تغییرات React بالاست، ممکن است مستندات موجود نتوانند از آخرین تغییرات پشتیبانی کنند و به عبارتی زمانی برای به‌روزرسانی آن‌ها وجود نداشته باشد. درست است که React منبع باز است و توسعه‌دهندگان می‌توانند مستندات خودشان را ایجاد کنند؛ اما به دلیل نبود نظارت و محدودیت، هرکسی می‌تواند آن‌ها را بسازد و به این ترتیب احتمال دارد با مستندات ضعیفی مواجه شوید که مشکلی از شما حل نمی‌کنند.

کار با JSX در React چندان لذت‌بخش نیست

React برای کار با JS و Html، سینتکس JSX را معرفی می‌کند که به سینتکس خود آن‌ها بسیار نزدیک است و کمک می‌کند تا بتوانیم این دو را با هم ترکیب کنیم؛ اما ویژگی‌های جدیدی نیز دازد. یادگیری این سینتکس به‌خصوص زمانی‌که به تازگی کار با React را شروع کرده‌اید، می‌تواند کمی آزاردهنده باشد. در اینجا مثالی از یک اجزای ساده React با استفاده از JSX آورده شده است:

import Component from "./Component"

const App = () => {

  return (

    <div className="App">

      <h1>Hello From React</h1>

      <Component />

    </div>

  );

}

export default App

یک نمونه از تفاوت‌هایی که در این‌ مثال واضح است، استفاده از className در JSX به جای Class است.

جمع‌بندی

با وجود صحبت درمورد مزایا و معایب React، نمی‌توان نظری قطعی درباره استفاده یا عدم استفاده از آن داد. با استفاده از این کتابخانه از مزایای فراوانی برخوردار می‌شوید که به برخی از آن‌ها در این مقاله اشاره کردیم و درگیر معایبی نیز می‌شوید که برخی از آن‌ها قابل حل است و برخی دیگر با React عجین شده است. همه چیز به نیاز کاربر، سازمان و میزان تخصص کارکنان برمی‌گردد. در واقع استفاده کردن یا استفاده نکردن از React از مسیر این سه مورد می‌گذرد.

ممنون که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. خوشحال می‌شویم تا نظرات و سوالات خود را در قالب کامنت با ما در میان بگذارید.

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
کوئرا بلاگ

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments