5 زبانی که احتمالاً تا سال 2030 منسوخ شده‌اند

989
5 زبانی که احتمالاً تا سال 2030 منسوخ شده‌اند

دیوید آمرام یک جمله معروف دارد که می‌گوید «چیزی که امروز ترند است، فردا از زباله‌دانی سر درمی‌آورد» این مشکل ترند‌هاست. هیچ‌وقت با اطمینان نمی‌توان گفت که چه‌چیزی محبوبیتش را از دست می‌دهد یا دوباره محبوب می‌شود و این در‌مورد زبان‌های برنامه‌نویسی حتی بیشتر صدق می کند؛ جایی که یک زبان 67‌ساله ناگهان دوباره به مرکز توجهات تبدیل می‌شود و در همان زمان، زبان Objective-C از اپل محبوبیتش را از دست می‌دهد.

گر‌چه پیش‌بینی اینکه در آینده چه زبان‌هایی محبوب و چه زبان‌هایی فراموش می‌شوند تقریباً غیرممکن است، ولی باز هم دانستن اینکه چه زبان‌هایی در مسیر فراموشی هستند، ارزشش را دارد. در ادامه، لیستی از 5 زبانی که به احتمال زیاد در دهه آینده قدیمی خواهند شد، آورده شده است.

پایان کار برای Objective-C

Objective-C زبان همه‌منظوره، شی‌ءگرا و 36‌ساله اپل است که به‌عنوان زبان برنامه‌نویسی اصلی این شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد. محبوبیت این زبان در طول سال گذشته به‌صورت پیوسته کاهش یافت و در رتبه‌بندی TIOBE، هشت پله سقوط کرد تا اینکه سرانجام آوریل امسال، از لیست 20 زبان محبوب خارج شد.

بسیاری از توسعه‌دهندگان زبان Swift را ترجیح می‌دهند و امروزه، شرکت‌های تکنولوژی اولویت خود را به سمت استخدام توسعه‌دهندگان Swift به‌جای Objective-C تغییر داده‌اند. البته این زبان هنوز هم جذابیت‌های خودش را دارد و بعید است تا به این زودی‌ها از رده خارج شود، ولی اگر می‌خواهید در آینده در حوزه iOS یا macOS کار کنید، بهتر است به‌جای Objective-C به‌سراغ Swift بروید.

کافی‌اسکریپت دیگر مزه قدیم را ندارد

کافی‌اسکریپت (CoffeeScript) زبانی است که به جاوا اسکریپت کامپایل می‌شود و قواعد نحوی را برای بهبود خوانایی و اختصار جاوا اسکریپت اضافه می‌کند. گرچه کافی‌اسکریپت به‌سرعت در میان توسعه‌دهندگان محبوب شد، ولی در مدت کوتاهی جذابیتش را از دست داد. بر اساس گزارشات Google Trends، محبوبیت این زبان در سال‌های اخیر به‌شدت کاهش یافته است. اگر به رتبه‌بندی TIOBE در سال 2021 نگاهی بیندازیم، کافی‌اسکریپت حتی در بین 100 زبان برتر هم جایی ندارد.

با این حال، کافی‌اسکریپت هنوز خیلی جوان است و نمی‌توان به این زودی‌ها حکم به منقضی‌شدن آن داد، ولی مشکلاتی مثل مستعد تغییر بودن و پروسه کامپایل‌کردن این زبان، تقاضای بازار آن را به‌شدت کاهش داده است.

مطلب مشابه: تغییرات PHP 8.0

پرل در حال محو شدن است

پرل (Perl) در سال 1987 معرفی شد و از همان تاریخ انتشارش، محبوبیت قابل‌توجهی در دنیای تکنولوژی پیدا کرد. با‌این‌حال با عرضه چند زبان به‌روزتر، به‌خصوص پایتون، پرل کار بسیار سختی برای بازگشت قدرتمندانه به بازار تکنولوژی دارد.

خب، شکی نیست که پرل هنوز طرفداران خودش را دارد و هر بار که مقاله‌ای بیان می‌کند که پرل در حال مرگ است، طرفداران این زبان به محبوبیت و بازار مشاغل فعلی پرل یا اینکه چقدر در انجام تعداد زیادی تسک کارآمد است، اشاره می‌کنند. ولی نمی‌توان منکر این قضیه شد که پرل در‌نهایت حریف پایتون نمی‌شود. پایتون در رتبه 2 رده‌بندی TIOBE قرار دارد، در‌حالی‌که پرل در 2 سال اخیر تقریباً همیشه در رتبه نوزدهم این لیست قرار داشته است. 

احتمالاً در سال‌های آینده افراد کمتری از پرل استفاده خواهند کرد و همین موضوع این زبان را در معرض خطر فراموشی همیشگی قرار خواهد داد.

VB.NET در حال مرگ است

زبان Visual Basic .NET، در سال 2002، توسط مایکروسافت به‌عنوان جانشینی برای زبان ویژوال بیسیک اصلی، منتشر شد. هر‌چند VB.NET برای مدت زیادی محبوب بود و هنوز هم محبوب‌ترین زبان مایکروسافت است، ولی در‌نهایت با ظهور C# جذابیتش را از دست داد.

بر اساس گزارش Google Trends، VB.NET در حال از دست دادن محبوبیتش است. در رده‌بندی TIOBE هم، VB.NET در زمینه‌های تقاضا و محبوبیت مغلوب C# شده است. به‌دلیل محدودیت عملکرد هسته در VB.NET، بسیاری از توسعه‌دهنده‌ها استفاده از C# را ترجیح می‌دهند.

مطلب مشابه: بهترین پروژه‌های متن‌باز Laravel

هسکل در آستانه خداحافظی است

با اینکه هسکل (Haskell) پایگاه طرفداری خودش را دارد و هنوز هم شرکت‌های بزرگی مثل فیس‌بوک، گیت‌هاب، IBM و… از آن استفاده می‌کنند، ولی در رده‌بندی بلند‌مدت TIOBE چندان اوضاع خوبی ندارد و این به این معناست که این زبان دیگر محبوبیت سابق را در میان توسعه‌دهندگان ندارد.

هسکل یک زبان همه‌منظوره، استاتیک و کاملاً فانکشنال است. بر اساس رده‌بندی TIOBE، هسکل که در مارس 2020 در رده 39 قرار داشت، امسال به رتبه 47‌ام سقوط کرده است.

در طول 10 سال گذشته، به‌دلیل مشکلاتی مانند سخت بودن یادگیری، تایپ استاتیک و… تقاضا برای این زبان روز‌به‌روز کاهش یافته است. با پیشرفت تکنولوژی و ظهور زبان‌هایی مثل پایتون، توجه توسعه‌دهندگان به سمت این زبان‌ها جلب شده است.

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
علیرضا اسماعیلی

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments