پنج عادت نامناسب توسعه‌دهندگان که باید هرچه زودتر ترکشان کنید

1320
عادات نامناسب توسعه‌دهندگان

همه ما عادت‌های بد خود را داریم. برخی از آن‌ها جزئی هستند و برخی دیگر واقعاً بد هستند و مانع یادگیری و بهبود عملکرد ما می‌شوند.

عاداتی هستند که در بین توسعه‌دهندگان بسیار رایج هستند و این موضوع که به‌طور مشخص با مشکلات فنی ارتباطی ندارند، شناسایی و رهایی از آن‌ها را دشوارتر می‌کند، حتی ممکن است برخی از توسعه‌دهندگان آن‌ها را به‌عنوان روش مناسب کار ببینند. به همین دلیل در این مقاله به پنج عادتی که باید هر‌چه سریع‌تر از شرشان خلاص شوید، می‌پردازیم. پس اجازه دهید شروع کنیم.

گرفتار جهنم آموزش هستید

گرفتار جهنم آموزش هستید

شما هرگز همه آنچه را که فکر می‌کنید برای شروع ساخت چیزی نیاز دارید، قبل از شروع در اختیار نخواهید داشت. بنابراین قبل از ساخت اولین پروژه خود به‌تنهایی، تلاش برای یادگیری همه‌چیز را متوقف کنید.

برای یادگیری کد‌نویسی دو مرحله وجود دارد:

  • شما مدتی در‌مورد آن مطالعه می‌کنید تا نحوه کار و برخی فرآیندهای اصلی (مانند compiling ،linting ،testing و…) را یاد بگیرید.
  • مدام به مشکل بر‌می‌خورید و سعی می‌کنید آن را برطرف کنید. به عبارت دیگر با انجام دادن کار آن را یاد می‌گیرید.

قبول دارم که کمی ترسناک است، به‌خصوص برای کار اول، اما این احساس کاملاْ طبیعی است و نکته اصلی این است که باید از کارهای کوچک‌تر و ساده‌تر شروع کنید. سعی نکنید ایده «فوق‌العاده عالی و کاملاً جدید خود که قبلاً هیچ‌کس انجام نداده است» را به‌عنوان اولین پروژه خود بسازید. شما در برنامه‌نویسی تجربه قبلی ندارید، نمی‌دانید از کجا شروع کنید و در نهایت گم خواهید شد. قرار نیست به‌عنوان اولین پروژه خود یک کپی از اینستاگرام بسازید. پس با یک کار ساده‌تر و با ویژگی‌های کمتر شروع کنید.

چند پروژه اول خود را بر روی کپی کردن ایده‌های دیگران متمرکز کنید. این کار به شما یک نقشه راه در‌مورد آنچه باید بسازید و از آنچه باید اجتناب کنید، ارائه می‌دهد. ساخت یک برنامه لیست وظایف (To-Do app) برای بسیاری از افراد یک نقطه شروع است. شما یک مجموعه مشخص و از‌پیش‌تعریف‌شده از مشکلات برای حل کردن دارید:

  1.  یک رابط کاربری (UI) ساده با لیستی از کارها و حداقل دو دکمه (افزودن و حذف)
  2.  لیست کارها را در کجا ذخیره می‌کنید؟
  3.  چگونه رابط کاربری (UI) را به Backend متصل می‌کنید؟

و تمام: یک پروژه ساده، مختصر و کامل.

در مرحله بعدی، می‌توانید به سراغ چیزی مانند ماشین‌حساب بروید و یا حتی ویژگی‌های اضافی را به To-Do app خود اضافه کنید. به حرکت خود ادامه دهید و به‌تدریج درجه سختی آن را افزایش دهید. اگر سعی کنید از پروژه یک به پروژه ده بروید، ممکن است گیر بیفتید، دلسرد شوید و فکر کنید که در این کار استعدادی ندارید.

مطلب مشابه: جهنم آموزش یا چگونه توسعه‌دهنده نشویم

فکر می‌کنید درخواست کمک از دیگران نشانه ضعف است

فکر می‌کنید درخواست کمک از دیگران نشانه ضعف است

حتی اگر به‌تنهایی در حال کار بر روی یک پروژه هستید، از شما انتظار نمی‌رود که با هر مشکلی به‌تنهایی روبرو شده و برای آن راه‌حل پیدا کنید. این روش ناکارآمدترین راه ممكن است. شما ده برابر بیشتر زمان می‌گذارید و در نهایت همان چیز را یاد می‌گیرید.

وقتی برای یادگیری خواندن و نوشتن به مدرسه رفته‌اید، چرا فکر می‌کنید یاد گرفتن کدنویسی از دیگران چیز بدی است؟

درخواست کمک از دیگران نه‌تنها نشانه ضعف نیست، بلکه کار هوشمندانه‌ای است. شما به‌دلایلی در حال کار بر روی چیزی هستید، چه بخواهید محصولی را بسازید و چه بخواهید چیزی یاد بگیرید، در هر صورت با درخواست کمک زودتر به مقصد می‌رسید.

از کجا می‌توانید درخواست کمک کنید؟ توییتر مکان بسیار خوبی برای این کار است. حتماً از هشتگ فناوری مورد‌نظر استفاده کنید تا افرادی که آن را دنبال می‌کنند، بتوانند سؤال شما را ببینند. Stack Overflow مکان عالی دیگری است که افراد زیادی راه‌حل مشکلات خود را در آن پیدا می‌کنند.

حتی گذاشتن کامنت درباره مقاله‌ها یا ارتباط مستقیم با نویسندگان، راهی عالی برای یافتن کمک است. معمولاً افرادی که درباره فناوری می‌نویسند، بهتر می‌توانند به دیگران کمک کنند، زیرا قبلاً از طریق مقاله‌های خود این کار را انجام داده‌اند. بنابراین از ارتباط برقرار کردن و کمک گرفتن نترسید، ممکن است از پاسخی که دریافت می‌کنید، شگفت‌زده شوید.

تسلیم می‌شوید

عادات نامناسب توسعه‌دهندگان

به نظر می‌رسد مشکلی که می‌خواهید حل کنید، راه‌حلی ندارد؟ هیچ راه‌حلی به ذهنتان نمی‌رسد، بنابراین فکر می‌کنید توسعه‌دهنده خوبی نیستید. این فکر کاملاً اشتباه است.

بگذارید یک راز کوچک را به شما بگویم: همه مشکلات قابل‌حل هستند. برای حل آن‌ها فقط به زمان و منابع مناسب احتیاج است. بنابراین، اگر تازه شروع به کار کرده‌اید و حل مسائل برای شما سخت است، به تلاشتان ادامه دهید. آن‌ها قابل‌حل هستند، احتمالاً فقط به زمان و تحقیق بیشتری نیاز دارید.

پس تسلیم نشوید. همه ما با مشکلات دست‌و‌پنجه نرم می‌کنیم. همه ما اساسی‌ترین چیزها را فراموش می‌کنیم. اجازه ندهید کسی به این دلیل که فراموش کرده‌اید یک حلقه FOR چگونه نوشته شده است، به شما بگوید که توسعه‌دهنده خوبی نیستید.

ساعت‌های زیادی کار می‌کنید

ساعت‌های زیادی کار می‌کنید

کدنویسی می‌تواند لذت‌بخش باشد و کار کردن نیز مهم است، اما زندگی چیزی بیش از فقط کدنویسی است. شاید الان اینطور به نظر نرسد، اما اگر زمان زیادی را صرف کار کنید و یا حتی برای سرگرمی برنامه‌نویسی کنید، زندگی را از دست خواهید داد.

در زندگی همه‌چیز باید در تعادل باشد. اگر بیش از حد بر یک فعالیت تأکید کنید، به بقیه جنبه‌های زندگی لطمه خواهید زد. دوستان، خانواده، روابط، حتی سرگرمی‌ها (غیر از برنامه‌نویسی 😊) همه جنبه‌های بسیار مهم زندگی هستند و کدنویسی نباید بالاتر از آن‌ها باشد.

اگر فکر می‌کنید «خب اگر من روزی 12 ساعت کد‌نویسی نکنم، شخص دیگری این کار را انجام خواهد داد و شغل مورد‌نظر من را خواهد گرفت»، بهتر است روی طرز فکرتان تجدید‌نظر کنید. در طولانی‌مدت کارایی و علاقه آن فرد به کدنویسی کاهش پیدا خواهد کرد، در حالی که شما همچنان همان انگیزه و اشتیاق را برای کار خواهید داشت.

مطلب مشابه: عادات سالم؛ چگونه می‌توان توسعه‌دهنده بهتری شد و زندگی شادتری داشت

سلامتی خود را فراموش می‌کنید

عادات نامناسب توسعه‌دهندگان

برنامه‌نویسی یک فعالیت بدون تحرک است و بدن ما طوری ساخته نشده است که ساعات زیادی در حالت نشسته باشد. پس هرچه بیشتر کدنویسی کنید، بیشتر به خود آسیب می‌زنید.

نیازی نیست حتماً عضو باشگاه بدنسازی شوید و روزانه دو ساعت وقت برای فعالیت بدنی صرف کنید. هر‌چند این کار برای عضلات شما عالی است، اما شما با انجام این چند کار ساده نیز بدون صرف وقت خیلی زیاد، از بدن خود مراقبت خواهید کرد:

  • هر چند ساعت یک بار کارتان را متوقف کرده و چند دقیقه‌ای را به تحرک و انجام حرکات کششی اختصاص دهید. روش‌های زیادی برای انجام این کار وجود دارد، اما مبنای همه آن‌ها این است که شما مقداری فعالیت به عضلات خود تزریق کنید. این کار به جلوگیری از استرس، بهبود گردش خون و افزایش سطح تمرکز کمک می‌کند.
  • داشتن وعده‌های غذایی سنگین می‌تواند باعث افزایش خواب‌آلودگی و عدم تمرکز شود. بنابراین به‌خصوص در ساعات کاری از آن‌ها پرهیز کنید. وعده‌های غذایی سبک در طول روز شما را متمرکز، سالم و آماده برای مقابله با وظایف دشوار نگه می‌دارد.
  • هر روز قدم بزنید و یکنواختی روز خود را با بیرون رفتن و پیاده‌روی، حتی اگر به مدت 30 دقیقه باشد، از بین ببرید. پیاده‌روی باعث بهبود آمادگی قلبی-عروقی و ریوی و کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود. پیاده‌روی همچنین به شما کمک می‌کند تا ذهن خود را از مشکلاتی که با آن‌ها روبرو هستید، رها کرده و در نتیجه بتوانید راه‌حل‌های نوآورانه برای آن‌ها ارائه دهید.
  • مقدار زیادی آب بنوشید. در ضمن قهوه، آب نیست! هر چند یک فنجان قهوه عالی است و می‌تواند برای مدتی هوشیاری شما را بهبود بخشد، اما اثر یکسانی ندارد. بدن شما به آب احتیاج دارد و ما معمولاً آن را در ساعت‌های طولانی جلوی مانیتور فراموش می‌کنیم. پس همین حالا بروید و یک لیوان آب بنوشید.
  • از میز تحریر ایستاده استفاده کنید. بسیاری از توسعه‌دهندگان، خصوصاً اکنون که بیشتر آن‌ها در خانه کار می‌کنند و گزینه‌های تحرک بیشتری را از دست می‌دهند، شروع به انتخاب این روش کرده‌اند. میز ایستاده به شما این امکان را می‌دهد تا بدنتان در حین کار حالت طبیعی‌تری داشته باشد و در نتیجه به بهبود درد زانوها، کمر و گردن شما کمک خواهد کرد.

همان طور که می‌بینید، روش‌های زیادی وجود دارد تا بدون اینکه برنامه و عادات خود را به‌طور اساسی تغییر دهید، از خود مراقبت کنید. یکی از آن‌ها را انتخاب و شروع کنید و سپس بقیه را به‌مرور اضافه کنید، تنها راه اشتباه برای انجام این کار، این است که کاری انجام ندهید.

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
کوئرا بلاگ

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments