کوئرا به رسم جدید

در باب تغییرات جدید در گرافیک کوئرا

هویت دیداری سازمانی یا Visual Corporate Identity) VCI) معرف ویژگی‌ها، خدمات و اهداف یک مجموعه است. درخصوص شرکت‌ها و استارت‌آپ‌هایی که این مرحله را پشت سر گذاشته‌اند یعنی داری یک مجموعه هویت دیداری هستند، اهتمام و تبعیت کردن از سازوکاری که طراحی و تعریف شده بسیار حایز اهمیت و قابل توجه است. از جمله اقدامات شرکت‌ها در این زمینه اقدام به بازنگری VCI می‌باشد که بعضا به دلیل تغییر عملکرد شرکت یا مشکلات و نقص‌های هویت سازمانی طراحی شده و یا حتی تغییراتی در جهت به‌روزرسانی طراحی‌های انجام‌شده دست به طراحی مجدد (ری‌دیزاین) می‌زنند.

«کوئرا» نیز از ابتدای سال ۱۳۹۷ براساس عملکرد فعلی خود و همچنین نیازهایی از جنس بازنگری و رفع ایراداتی در هویت دیداری سازمانی‌اش، اقدام به ری‌دیزاین هویت خود کرد. برای این امر ابتدا باید کارایی و نتایج VCI در این مدت ارزیابی می‌شد که در این مرحله پارامترهایی تعیین و هدف‌گذاری گردید.

همان‌طور که می‌دانید اولین مرحله و البته مهم‌ترین بخش هویت دیداری هر برند، لوگو (logo)ی آن مجموعه است که خوب در خصوص «کوئرا» در ابتدا با توجه به عملکرد آن در خصوص دِوِلوپِرها و موضوع برنامه‌نویسی، باید از یک تایپ‌فیس (فونت) متناسب با برنامه‌نویسی استفاده کنیم. لوگوی سابق متشکل از نوشته‌شدن عنوان شرکت با یک فونت مدرن به صورت ساده و ترکیب آن با دو رنگ و تغییراتی جزیی در ترکیب حرف «Q» می‌باشد.

در این پروسه هم با حفظ همین خصوصیات به تکمیل و تغییراتی در جهت رسیدن به اصلاحات مطلوب قدم برداشتیم. همانطور که عنوان شد، استفاده از یک تایپ‌فیس مونواسپیس (monospaced typeface) حس برنامه‌نویسی را به مخاطب خواهد داد و در حوزه گرافیک و ویژوال زبان مشترکی با آن را پیدا خواهد کرد که به نزدیک‌تر شدن روحیه و ساختار لوگو با عملکرد مجموعه کمک می‌کند. پس از این مرحله نیاز به یک نشانه (Sign) در لوگو به عنوان یک طرح ساده، قابل تکرار و گویا برای استفاده در شبکه‌های مجازی و اجتماعی (social media) و حتی اقلام چاپی احساس می‌شد که در لوگوی قبلی، استفاده از حرف «Q» این کارایی را می‌توانست داشته باشد و در مواردی هم داشته است.

همچنین در این نشانه، توجه به تناسبات ۱×۱ در طراحی آن برای کاربردهای متعدد لوگو در پروفایل‌های مجازی همچنین هندسه مورد استفاده در اکثر فضاهای مجازی یعنی دایره و نیز توجه به عملکرد نشانه در این جایگاه‌ها، مسیر را به سمت طراحی نشانه در فضای محاط در دایره و به صورت کاملا ساده برد که در قدم بعدی منجر به طراحی تایپ‌فیس مخصوصی برای کوئرا در خانواده حروف انگلیسی شد. پس از استفاده آن در نشانه اصلی و اجرای اتودهای مختلف برای رسیدن به سادگی محض و گویایی آن در ابعاد مختلف، تایپ‌فیس طراحی شده پروسه نرم‌افزاری‌شدن و تبدیل‌شدن به یک فونت را جهت ایجاد نوشتار لوگوی کوئرا،  همچنین در مراحل بعدی استفاده آن در سایر لوگوهای «کوئرا»، اعلانات و طرح‌های آتی را طی کرد.

در خصوص رنگ سازمانی با توجه به رنگ سابق، تغییراتی در دو رنگ اصلی آن داده شد و از رنگ آبی نزدیکی به آبی قبلی به عنوان رنگ اصلی، همچنین از رنگ دوم (صورتی) آن، ابتدا دو رنگ میانه این طیف رنگی انتخاب و سپس رنگ‌های موجود در این طیف در ساختن پالت رنگی مخصوص برند و استفاده آن در سایر اقلام و هویت دیداری جدید استفاده شد. سپس به طراحی بقیه اقلام و متریال‌های مورد نیاز در طراحی برند منتهی شد.

2 دیدگاه در “کوئرا به رسم جدید

  1. وجیهه صالحی می‌گوید:

    سلام
    خیلی بهتر است که در قسمت مسابقه وقتی مسابقه تمام شد جواب هایش را بگذارید تا کسانی که نتوانستند آن مسابقه را حل کنند راه حل را ببینند و برنامه نویسی شان قوی شود

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *