آشنایی با مالی محاسباتی(Computational Finance) و برنامه‌نویسی آن

690

سلام به همه دوستان عزیز

به تازگی شاید شنیده باشید که چقدر بازار بورس به عنوان یکی از بازارهای مالی رشد خوبی در ایران کرده است. بازارهای مالی یک از زمینه‌هایی هستند که برنامه نویسی به شدت در آن کاربرد دارد. مثلا امروزه بیشتر معاملات خرید و فروش سهام در کشور آمریکا از طریق الگوریتم‌ها و نرم افزارهای هوشمند انجام می‌شود.

برگفته از ویکیپدیا فارسی، مالی محاسباتی اینطور تعریف میشود:

ریاضیات مالی شاخه ای از ریاضیات کاربردی و مرتبط با بازارهای مالی است. موضوع آن رابطه نزدیکی با مبانی اقتصاد مالی دارد که با بسیاری از تئوری ها در ارتباط است. به طور کلی ریاضیات مالی، مدل های ریاضی و عددی ای را که اقتصاد مالی پیشنهاد داده، توسعه می دهد. برای مثال، درحالیکه یک اقتصاددان مالی بر روی دلایل ساختاری قیمت سهام یک شرکت مطالعه می کند، یک ریاضیدان مالی قیمت سهام را به عنوان داده می گیرد و سعی می کند با استفاده از حسابان تصادفی (stochastic calculus) ارزش واقعی مشتقات آن سهام را بدست آورد.

در کاربرد ریاضیات مالی همپوشانی زیادی با رشته مهندسی مالی دارد.

کلا در دنیا علم مالی از اهمیت دو چندان برخوردار است و اگر کسی بهره‌وری کوچکی در آن درست کند به دلیل حجم بالای تراکنش سود زیادی عایدش می‌شود.

صنعت مالی به طرز چشمگیری زبان Python را به کارگرفته است. به طوری که بانک‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ و معتبر دنیا از آن برای توسعه هسته نرم‌افزاری معاملات الگوریتمی و مدیریت ریسک استفاده میکنند.

اگر دوست دارید امروز شروع کنید و یاد بگیرید به شما کتاب Python for Finance را پیشنهاد می‌کنیم. این کتاب با بیان مفاهیم ریاضیات مالی و با استفاده از کتاب‌خانه‌های معروف محاسباتی پایتون مطلب را به خوبی بسط داده و شما را به سرعت وارد این حوزه میکند.

این کتاب هم شما را با الگوریتم‌ها و مفاهیم و همین طور مثال‌های عملی آشنا میکند و مسایل سطح بالاتری مانند موازی کاری برای بهبود سرعت اجرای الگوریتم‌ها را مطرح نموده است. لینک دانلود کتاب

کتاب حرفه‌ای دیگری که به شما پیشنهاد میکنیم: Derivatives Analytics with Python

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
کوئرا بلاگ

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
متین
متین
5 سال قبل

با سلام لینک دانلود کار نمیکند .