۱۰ دلیل برای استفاده از سرورهای لینوکس

775
مزایای لینوکس

سرورهای لینوکس در مقایسه با سرورهای ویندوز مزایای زیادی ارائه می‌دهند. بسیاری از شرکت‌ها از جمله گوگل، توییتر، فیس‌بوک و آمازون خدمات خود را از سرورهای مبتنی بر لینوکس اجرا می‌کنند و مراکز داده در سراسر جهان به سمت استفاده از سرورهای مبتنی بر لینوکس رفته‌اند. در ادامه مهم‌ترین دلایل برتری سرورهای لینوکس بر سرورهای ویندوز آورده شده است:

بیشتر بخوانید: لینوکس یا ویندوز – بهترین سیستم عامل برای برنامه نویسی کدام است؟

۱. رایگان و متن‌باز

اولین و مهم‌ترین دلیل برتری سرورهای لینوکس نسبت به سرورهای ویندوز این است که سرورهای لینوکس کاملاً رایگان و متن‌باز هستند. بنابراین به‌راحتی می‌توان کدهایی که برای ایجاد هسته لینوکس استفاده شده است را مشاهده کرده و همچنین کد را برای رفع اشکالات و… تغییر داد. از طرفی از آنجایی که لینوکس رابط‌های برنامه‌نویسی فراوانی را فراهم می‌کند، حتی می‌توان برنامه‌های شخصی را توسعه داد و آن را به سیستم‌عامل لینوکس اضافه کرد. فیچرهای بسیار زیادی در لینوکس وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید سیستم‌عامل را مطابق با نیاز خود شخصی‌سازی کنید در صورتی که این امکان در ویندوز وجود ندارد.

۲. پایداری بالا

سیستم‌های لینوکس می‌توانند سال‌ها بدون هیچ مشکل اساسی اجرا شوند. برخی از کاربران لینوکس هرگز خرابی سیستم‌عامل خود را ندیده‌اند. در حالی که در ویندوز، هنگ کردن و از کار افتادن یک امر عادی است و اگر از اطلاعات خود پشتیبان نداشته باشید، با مشکلات جدی مواجه خواهید شد. با وجود اینکه ویندوز به‌خوبی چند کار را به صورت هم‌زمان انجام می‌دهد، این لینوکس است که می‌تواند وظایف مختلف را به صورت هم‌زمان انجام دهد و همچنان عملکردی قوی ارائه دهد.

سرورهای ویندوز با هر تغییر در پیکربندی سیستم باید مجدداً راه‌اندازی شوند، در حالی که به طور کلی سرورهای لینوکس نیازی به راه‌اندازی مجدد ندارند. بنابراین سرور‌های لینوکس حداقل زمان downtime را دارند.

۳. امنیت بالا

لینوکس به‌وضوح از ویندوز امن‌تر است؛ زیرا عمدتاً مبتنی بر سیستم‌عامل Unix است که از ابتدا به‌عنوان یک سیستم‌‌عامل چند‌کاربره توسعه داده شده است. در سرورهای لینوکس، فقط مدیر یا کاربران خاصی اجازه دسترسی به هسته لینوکس را دارند. بنابراین سرور کاملاً محافظت‌شده است. به علاوه، برخلاف ویندوز که هدف آسانی برای ویروس‌ها و بدافزارها است، سرورهای لینوکس اغلب مورد حمله قرار نمی‌گیرند و هر نوع آسیب‌پذیری بلافاصله توسط ارتشی از توسعه‌دهندگان لینوکس برطرف می‌شود.

۴. سازگاری سخت‌افزاری بالا

سخت‌افزار ویندوز معمولاً نیاز به ارتقا مکرر دارد، اما سیستم‌عامل لینوکس سبک است و نیازی به به‌روزرسانی مکرر ندارد و صرف‌نظر از نوع معماری سیستم یا پردازنده می‌تواند عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته باشد. شما همچنین می‌توانید لینوکس را با توجه به خدمات مورد‌نیاز وب‌سایت یا کسب‌و‌کار خود مجدداً پیکربندی کنید و در نتیجه نیاز به حافظه را تا حد زیادی کاهش دهید.

ممکن است علاقه‌مند باشید: سخت‌ترین سؤالات مصاحبه‌‌های کدنویسی FAANG

۵. انعطاف‌پذیری بالا

سیستم‌عامل لینوکس منعطف‌ترین سیستم‌عامل موجود است؛ زیرا کاربر می‌تواند سیستم را بر اساس نیازهای خود شخصی‌سازی کند. شما با لینوکس می‌توانید رابط کاربری گرافیکی را نصب کنید یا سرور را فقط با استفاده از ترمینال مدیریت کنید. لینوکس همچنین به شما ابزارها و برنامه‌های مختلفی را ارائه می‌کند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید تمام فعالیت‌های مرتبط با سرور مانند افزودن کاربر، مدیریت سرویس‌ها و شبکه، نصب برنامه‌های جدید و نظارت بر عملکرد و… را مدیریت کنید. Shell قدرتمندترین کامپوننت در سیستم لینوکس است که به شما امکان اجرای برنامه‌های مختلف را می‌دهد و همچنین به شما اجازه می‌دهد تا با هسته تعامل داشته باشید. به طور کلی لینوکس کنترل کامل سرور را در اختیار شما قرار می‌دهد.

۶. مجموع هزینه‌های مالکیت (TCO) و نگهداری کمتر

وقتی صحبت از مجموع هزینه‌های مالکیت (Total Cost of Ownership) می‌شود، هیچ‌چیز نمی‌تواند لینوکس را شکست دهد. لینوکس کاملاً رایگان است و حتی در صورت استفاده از نسخه Enterprise، هزینه آن بسیار کمتر از ویندوز یا هر نرم‌افزار دارای مجوز دیگر است. به علاوه، سایر نرم‌افزارهای دارای مجوز محدودیت‌هایی از جمله مجوزهای مبتنی بر کاربر، افزونه‌های گران و… دارند.

۷. آزادی عمل بیشتر

شما با لینوکس توسط فروشندگان تجاری مجبور به استفاده از محصولات و خدمات نمی‌شوید و می‌توانید متناسب با نیازهای خود محصولاتی را انتخاب کنید. این آزادی عمل حتی شرکت‌های بزرگی مانند آمازون و گوگل را وادار کرده است تا سرورهای مبتنی بر لینوکس را برای خدمات خود انتخاب کنند.

۸. دسترسی به اپلیکیشن‌های متن‌باز

لینوکس برای اپلیکیشن‌های متن‌باز فرصت‌های زیادی را ایجاد می‌کند. هزاران برنامه‌ متن‌باز وجود دارد که در انتظار دیده شدن هستند. شما حتی می‌توانید با استفاده از یک رابط خاص برنامه‌های ویندوز را در سرور لینوکس اجرا کنید.

۹. تغییرات آسان‌تر

برخلاف سرورهای ویندوز، سرورهای لینوکس را می‌توان به‌راحتی تغییر داد؛ زیرا نیازی به راه‌اندازی مجدد سرورهای لینوکس پس از اعمال تغییرات نیست. اما در سرورهای ویندوز نمی‌توان تغییراتی ایجاد کرد و باید منتظر انتشار نسخه بعدی بود.

۱۰. حمایت جامعه

لینوکس توسط یک جامعه بزرگ و فعال حمایت می‌شود. هر سؤالی که در هر یک از فروم‌های لینوکس پرسیده شود، پاسخی فوری دریافت می‌کند؛ زیرا همیشه هزاران داوطلب به صورت آنلاین فعال هستند تا مشکلات سایر کاربران لینوکس را حل کنند. یک گزینه پشتیبانی پولی نیز برای نسخه Linux Enterprise وجود دارد.

امیدواریم با خواندن این مقاله متوجه شده باشید که چرا حتی شرکت‌های بزرگی مانند آمازون و گوگل ترجیح می‌دهند از سرورهای مبتنی بر لینوکس استفاده کنند. اگر از سرورهای لینوکس استفاده می‌کنید، خوشحال می‌شویم مزایای دیگری که شخصاً در استفاده از لینوکس احساس کرده‌اید را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

آموزش برنامه نویسی با کوئرا کالج
کوئرا بلاگ

ممکن است علاقه‌مند باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه‌
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments